”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

3/23/2023

KUL - DXB - CAI - AUH - KUL

Hi people! Salam Ramadhan 1444H. Aku banyak benda nak update tapi kekangan masa dan tenaga haha. Ni pun aku seret jari aku untuk menari atas keyboard bagaikan tarian bellarina. Kalau tak paksa ni memang aku bawak kenangan ni ke kubur je la sorang2.

Aku update simple je, sebagai diari je. Yeke simple? Haha

5 Mac 2023

9pm - Husband hantar aku ke KLIA. Kali kedua tinggalkan dia kejap sebab kerja dalam masa less than setahun. Redho je la ye Bang, saya pergi menjalankan amanah dan menjalankan diri haha. Tapi ni aku tak la cerita bab kerja aku buat kat sana, it's confidential. 

6 Mac 2023

Flight Emirates ke Dubai, gerak 0145 waktu Malaysia dan sampai Airport Dubai pukul 0550. Sesuai sangat landing waktu tu sebab baru masuk Subuh. So aku solat semua dulu. Airport Dubai besar dan cantik. Tapi besar sangat, penat aku berjalan. 

Transit dekat Dubai 7 jam, so aku ambil kesempatan nak tour / sightseeing Dubai dalam 3 jam gitu. So aku keluar airport pukul 7am. Oh masa aku pergi ni musim peralihan winter - spring kot. Cuaca memang menyamankan, tak sejuk sangat, ala-ala Cameron. 20-23°c gitu. 

Tak pergi mana pun, just berhenti ambil gambar. Museum of Future then ke Burj Khalifa. Lepas tu pergi breakfast kejap dekat Restoran Nur Malaysia. Haha datang jauh-jauh, makanan Malaysia jugak kau cari. Sebelum patah balik ke airport, sempat singgah Burj Al- Arab.





Court tennis tertinggi di dunia ada dekat sini.

Dubai memang negara yang futuristik dan penuh dengan tanda-tanda akhir zaman haha. Negara dia bersih, taxi paling cikai Hyundai Sonata ye. Bangunan semua gah dan agam. Kalau korang pergi sana korang akan perasan bangunan dia banyak seakan-akan bangunan dekat Malaysia. Contohnya Burj Al Arab ni sebijik macam Menara Rebung TM kat Bangsar tu. And ada 1 bangunan sebijik macam Bangunan Parlimen kita. Rupanya, salah sorang penasihat dorang bab pembangunan bandar ni adalah Tun Dr Mahathir. Wow kan?

Dubai ni batak no 1 haha. Mesti parents dia Aseans haha. Untuk semua benda dia nak jadi yang 1st. Mall terbesar dekat dunia, court tennis tertinggi dekat dunia, menara tertinggi dekat dunia, akuarium terbesar dekat dunia, negara pertama yang ada hotel 7 stars, semua dia nak sebat 😒

Sampai airport around 1100 gitu, next flight ke Cairo 1220. Gate aku no 2, lega dah rasa sebab ingat dekat. Sekaliiii gate no 2 adalah gate terakhir 😭, dia start dengan no besar hahahahampehhh. Dapat la 10k langkah hari tu.

Alhamdulillah sampai Cairo dalam pukul 1430 waktu Cairo. Cairo lagi sejuk dari Dubai. Checked-in hotel Intercontinental Starcity Cairo. Dekat je dengan Aiport dalam 15min. Hotel ni best sebab attached dengan Mall walaupun malam terakhir je sempat ke Mall kejap itu pun dah nak tutup.

Malam tu just dinner dekat Restoran Lubnan dalam hotel je. Dinner sambil mata terkatup sebab jetlagged and penat haha.

7 Mac 2023 

Pagi tu pergi makam Perdana Menteri Egypt yang kena bunuh sebab pertikaian politik. Ganas ye? Kalau jadi kat negara kita macam tu aku rasa ramai dah menteri terkorban ni 😅

Then pergi National Museum of Egypt. My 2nd time here. Nasib ada hall yang baru bukak time aku pergi ni so tak la rasa macam repeat benda yang sama haha. Overall museum ni memang wow. Cuma aku tak suka masuk hall yang dorang simpan mumia, entahlah vibes dia memang tak best. Plus memang purposedly dorang buat kawasan tu suram, dinding pun warna hitam. 

Kalau masuk museum tu akan rasa hebat la Mesir ni, padahalll once kau tengok kehidupan rakyat dia, memang bersyukur jadi Malaysians.

Tempat simpan al Quran

Alhamdulillah kali ni aku berkesempatan pergi ziarah makan Imam Al-Shafie. Tapi sedih la, kawasan sekitar Masjid Imam Al-Shafie aduhhh kotor gilaaa. Macam kawasan setinggan, eh bukan macam, memang kawasan setinggan.

Masjil Imam Al Shafie


Makam Imam Al Shafie. Al Fatihah

Dikhabarkan ini bekas tapak kaki Rasulullah saw yang dihadiahkan kepada Imam Shafie oleh Ahlulbait


Seni bina masjid ni sumpah lawa gila. Aku teramatlah kagum.

Malam tu kami dinner naik cruise pusing Sg. Neil. Overall makanan kat Mesir memang aku makan untuk lapik perut je, bukan untuk menikmati. Tak kena kot dengan tekak Melayu aku ni. Makanan dorang dry and gravy dorang yang humus semua tu memang tak kena la dengan tekak aku haha.

8 Mac 2023

Hari ni pergi Pyramids dengan Cairo Tower. Aku dah pernah pergi Pyramids sebelum ni so tak la teruja dah. Bagi aku Pyramids ni pergi sekali je dah cukup. Buat hape kau nak tengok thomb simpan firaun tu berkali-kali pun. Cuma kelainan kali ni, aku dapat merasa naik unta haha. Tinggi oi unta, time dia diri rasa jauh je tanah yang dipijak tu haha. Time dia nak duduk balik untuk aku turun pun menakutkan sebab dia bengkokkan kaki depan so kalau tak pegang kuat memang terjunam ke depan la kau di atas padang pasir itu haha.



Cairo Tower tak la setinggi KL Tower tapi boleh nampak seluruh Cairo. Serabut weh Cairo, padat gila. Kau bayangkan penduduk dekat daerah Cairo je sama dengan seluruh penduduk Malaysia. 



Sungai Neil

Apa yang best shopping dekat Cairo?

1. Buah! Buah dia ikut musim and kali ni aku pergi tengah musim strawberries. Ya Allah strawberry dia besar penumbuk, murah dan manis! Kat sana aku try air manggo, alpokat, tebu semua sedapppp gila!

2. Sejadah - Murah dan berkualiti

3. Blazer Lelaki - kain premium, murah, boleh siap dalam 1-2 hari. Blazer perempuan tak banyak sebab dorang masih dalam proses nak memartabatkan perempuan dalam dunia korporat yang sekarang masih dimonopoli oleh lelaki.

4. Perfume - Murahh! Dorang bancuh ikut bau yang kita suka. And bau dia tahan lama, 3 hari kain dalam laundry bags still ada bau lagi. Satu botol dalam RM65 kita je. Bukan bau Arab ye, bau ala2 Victoria Secret, Hugo Boss, Lancome semua ada. Menyesal aku beli 2 botol je hari tu. Kalau tau beli 5 buat minum haha.

5. Karpet - Murah gila and premium. Karpet yang sama beli dekat sana dalam RM2k, kalau beli dekat Malaysia boleh cecah RM10k. Tapi ni kena bear cargo cost la. Kalau tumpang-tumpang cargo orang lain memang berbaloi-baloi. 

Alhamdulillah berksempatan solat Zohor dan Asar di Masjid Al Azhar. Time solat nampak ramai jugak students kita dan Indonesia tengah mengaji dan hafal al-Quran dalam masjid

Masjid Saidina Hussein. Pergi kali ni tak masuk pun sini

9 Mac 2023

Hari ni dah balik. Naik flight Etihad ke Abu Dhabi. Sampai Abu Dhabi selok-selok masuk Maghrib. Lepas tu sempat habiskan duit USD dekat airport sana beli chocolates haha. Transit tak lama pun dalam 4 jam. Dekat hall menunggu ramai gila Malaysians yang nak balik Malaysia dari Turkey and Europes, kaya ek rupanya orang kita ni huhu. And aku 1 flight balik Malaysia degan KP Kesihatan kita, TS Hisham. 

10 Mac 2023

Alhamdulillah touch down KLIA dalam pukul 1030. Lepas settle luggage terus balik Perak. Singgah office Husband sebab nak suruh dia teman lunch + rindu nak gaduh haha. 

Aku dah naik 3 company airways yang terkenal di dunia, Emirates, Etihad and Qatar. Semua aku naik seat economy je la. Antara tiga-tiga ni aku paling suka Etihad sebab selesa, makanan sedap (paling penting) and screen dia jelas dan besar. Yang kedua Qatar. Emirates so-so je, makanan so-so and time aku naik Emirates stewardess dia rude gila. PMS ke hapooo.

4 comments:

  1. Tu diaaaa..bizi aunty Nad ni. Seronoknye sambil kerja sambil jenjalan 😊.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi ada time busy rasa tak cukup tangan, ada time relax je hehe. Alhamdulillah :)

      Delete
  2. Cantiknya arca lonjong yag ada khat tu!

    NOTA: inai nak kena topup dah tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang cantik!

      haha tak sempat nak topup sebelum pergi.

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!