”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

1/31/2022

+ve for C19

 Aku selalu rasa semua orang akan kene Covid, kalau tak selagi tu dia tak puas hati. Jahat covid ni, dah macam2 varian dah wujud. Subur betul asyik membiak. Tapi apa2 pun, dia pun makhluk Allah, takkan jadi sesuatu tanpa izin Allah swt.

16/1/2021

Aku balik rumah Mak. Time ni Mak dah demam, jangkit dari Ayah katanya. Demam Ayah dah reda. Petang tu Mak makan maggi kari, aku pow Mak punya maggi. Aku pun rasa tak berapa sihat dah time ni sebab baru balik dari KL, faktor cuaca mungkin sebab dalam hotel sejuk gila, luar panas gila.

17/1/2021

Aku pergi kerja macam biasa, sebelum pergi kerja peluk cium Mak. Petang tu balik rumah Mama sebab esoknya cuti Thaipusam.

18/1/2021

Pergi breakfast macam biasa, lepas Zohor balik rumah. Malam dapat tahu Mak +ve C19, then ramai test sebab kami rumah dekat2, memang hari2 berjumpa. Beberapa orang makcik aku pun +ve.

19/1/2021

Badan aku rasa lemau. Aku cakap dekat Suami, aku taknak pergi kerja. So Suami je pergi. Tapi dalam 7.30am aku decide nak pergi kerja pulak haha gedikkk! Sebab kononya sakit aku ni mind set je. Around lunch hour, badan rasa makin tak sihat, aku decide untuk terus balik. Aku singgah speedmart beli test kit Covid and beli panadol.

Sampai rumah terus test. Debo weh. Tengok2


Astagfirullahalazim. Terus bagitau Suami, bagitau bos. Makan ubat, and update mySejahtera. Nasib time kat office tak ramai jumpa aku and aku mask on sepanjang masa.

20/1/2021

MySejahtera dah merah. Aku kena kuarantin sampai 29/1/2021. 



Symptoms: High fever, cough, sore throat, flu, nausea, dizzy.

So aku melalui hari2 seterusnya dengan hanya berkuarantin di rumah. Alhamdulillah, tak payah duduk pusat kuarantin. Aku makan ubat berdasarkan symptoms je la. Suami aku pun kuarantin sekali dekat rumah as contact rapat. Alhamdulillah dia negative sampai sudah walaupun kami tidur sekali bagai. Dia taknak tidur asing sebab dia cakap kalau nak kena, lama dah kena. Gitu pulak. Tapi memang Allah lindung dia, untuk jaga aku kot haha sebab dia kalau sakit macam teruk sangat haha. 

23/1/2021

Aku pergi CAC sebab malam sebelumnya aku cek oxygen level macam low, tapi pagi tu dah okay. Saja pergi CAC untuk double confirm. Alhamdulillah takde apa2. Mama, Abah dan Suami belikan ketam suruh buat sup. Mama hari2 call tanya aku okay ke tak. Thank you! 💕. Aku risaukan dorang sebnarnya sebab aku ada balik hari tu kan tapi Alhamdulillah dorang okay. Malam tu aku dengan Suami pesta ketam rebus 2 periuk haha. Mabuk ketam masing2.

Makin hari keadaan makin okay, demam semua dah surut cuma batuk je lama sikit. Tapi sampai sekarang aku ada effect long covid. Aku perasan fitness menurun, badan tetiba panas, sakit kepala, mengah. 

Total family aku yang +ve adalah 20 orang. Ramai kan? Haha. Takpelah, ada la hikmahnya ni, kifarah dosa. Dapat cuti panjang tak memasal. Takde la stress sangat kuarantin ramai2 ni. Hehe. Yang penting semua kategori 2 je tak masuk kategori 3.

Hope semuanya kembali sihat seperti sedia kala. Aku doakan korang tak kena menatang ni. Haha. Ameen. 

6 comments:

  1. Aduhai...semoga semua cepat berlalu..rimas dah..nak duduk hidup aman damai macam dulu bebas kemana- mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. sangat rimas tapi kena hadap. Semoga kita semua dilindungi. Aameen

      Delete
  2. Anonymous1/31/2022

    Nad, semoga cepat sembuh semua family mbers... patut sunyi lama, betui cepat ngan lmbt ja nk kena makhluk nih.. mungkin ada hikmahNya yg kita semua tk tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ameen. Thank you. Betul. Take care there. Stay safe.

      Delete
  3. MAsyaAllah! Yang penting patuh doktor ye....

    P/s: Uncle suka cara Nad tulis ni... Cool, selamba dan santai walau diduga... Kalau rang lain dah siap bermadah-madah, keluh kesah serta hiba...

    Stay cool ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe TQ Uncle. dah sihat, Alhamdulillah. Didoakan moga Uncle sekeluarga dijauhkan dari wabak ni. Aameen

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!