”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

8/12/2024

Life lately

Lamanya tak ceritakan kisah hidup kat sini. 1, sebab busy la kan. Entah apa yang aku busy kan pun tak tahu tapi memang banyak kerja datang menderu lately 😒 2, sebab aku rasa hidup aku terlampau rutin a.k.a bosan untuk dicoretkan dekat sini. Dekat IG pun memang malehhh nak update, faktor usia jugak kot yek?

Last 2 weekends, Didi ajak pergi makan Nasi Kandar Imigresen dekat Penang. Bawak Mak Ayah sekali. Habis makan sempat singgah kedai Aquascape, Didi beli pokok. Lepas tu pergi Honda Big Wing nak ushar ADV 750 acah2 orang kaya. Tanya salesgirl, waiting time nak dapat motor tu adalah 3 tahun huahuahua. Sempat la motor lain keluar dulu.

Nasi Kandar Imigresen. Aku suka bawang goreng diaa

Ni Nasi Kandar Saddam dekat area rumah aku. Ni pun surrr. Malam bila entah kitorang pergi makan pukul 9pm hahaha. Buat kerja gila makan benda gini malam2. Lepas tu kau gelabah bila kolestrol reading dah border line. 
Ni motor idaman Didi. Harga sebijik kereta sedan. Kita tengok je la ye Bang? haha

Baru2 ni kan Kerajaan umum siapa yang ada lesen B2 boleh convert ke B full dengan syarat dah 10 tahun and kena pergi dengar ceramah and latihan amali tak silap aku, bayarje RM160. Aku dah mintak kat Didi nak ambil, memula dia tak bagi lepas tu macam bagi pulak. Walaupun baru 'macam bagi' aku memang anggap setuju dah tu haha. 

Lepas tengok motor bawak Mak pergi Ikea. Beli barang sana sikit situ sikit lepas tu balik la pun. 

Aku cerita random je la ek kehidupan aku lately sebab aku pun dah lupa apa yang jadi haha. Ni semua hanyalah berdasarkan panduan Photos dalam handphone sebelum aku delete. Aku memang suka delete semua benda and buang barang2 ni, serabut tengok banyak2. haha

Korang tau tak yang dekat IG dorang ada mintak screenshot ada berapa banyak gambar dalam Photos korang kan, kawan2 aku semua belas ke puluh ribu. Aku? Ada seribu je tu pun dah seghabukk perut aku tengok haha. 


Ni time makan dekat Mr Steak House, Ipoh. Antara tempat fav aku dengan Didi. Sedap, harga berbaloi, portion banyak 

Ni bila aku rasa aku gemok. Tapi kejap je la insafnya.

Ni masa event office. Hi-tea. Kurlass kan makanannya? Time ni aku jadi urus setia, tak duduk woi dari pagi sampai petang. Anda ingat saya ada masa untuk diet?

Ni masa makcik aku buat doa selamat untuk pakcik aku.Walaupun korang tak merasa sambal udang petai, mohon doakan pakcik aku semakin sihat dan pulih seperti sedia kala ye? 

Aku tengah dalam fasa diet sebenarnya HAHAHAHA. Aku sebenarnya nak berat zaman bujang balik, 50kg walaupun macam mestahilllll je. Haha. Tapi kita jangan gelojoh, slow and steady je, jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Gituh berperibahasa. So permulaan ni aku letak target 55kg dulu walaupun tu pun susah sebenarnya. Macam mana nak senang kalau aku ni sejenis foodie? Lagi2 kalau ada Didi dekat sebelah, rasa lapar jeee haha entah kenapa. Bahagia kot ek? hihihi. Doakan aku berjaya guyss.

Aku makan je macam biasa, cuma kurangkan portion. Tak minum air manis. Jogging 5km setiap petang yang aku free. Try buat IF but IF aku fail setiap weekend sebab balik kampung and Mak sentiasa sediakan makanan yang sedap tanpa gagal. Ottokee? Weekend kita kira cheat day la ek? Haha tapi portion masih mampu jaga. Eheemm.

And sekarang aku memang dah kurangkan scrolling IG, Tiktok, X hence the kurang update kasus. Aku memang banyakkan membaca. Dulu aku memang minat membaca then lepas wujudnya media sosial yang entah pape ni, it consumes my time so much. So aku tekad nak banyakkan membaca balik walaupun duit pun banyak habis beli buku but I dont care as long as I learn something from that. 

Tahun 2022 aku bejaya baca 10 buku.

Tahun 2023 1 je aku baca hahahhaha teruk gilaaaa!

Tahun 2024 so far aku dah baca 30 buku and still going strong inshaAllah.

Tahun ni banyak buku fiction aku baca, lepas ni nak try self help la pulak. Non fiction kena pilih yang tak membosankan hehe. 

Tu je kot update random for now. Adios.

8 comments:

  1. ya...social media ni memang membunuh semangat membaca kita...tahniah dah baca 30 buku...akak baru 2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi TQ. Dua pun takpe janji keep going.

      Delete
  2. Kalau buku yang ada gambar / ilustrasi... mungkin uncle ada kekuatan nak baca.... hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ayyoo. Tu nanti baca sekali dengan cucu ye Uncle hihi

      Delete
  3. Moga dipermudah semua urusan kita ya. Kalau nak diet tu kena ada keazaman yang tinggi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ameen. Betul, sampai skrg tak jumpa lagi azam tu haha

      Delete
  4. Ya Allah ke apa bisa lama sangat motor tuh waiting time nya 🤣🤣🤣🤣. Memang limited sangat ya kak? Kalo saya dah confirm tak akan bagi suami beli hahahahahaha. Semahal apapun motor, kalo panas tetap kepanasan, kalo hujan tetap basah 🤭. Atau saya izinkan beli dengan syarat dia izinkan saya juga traveling 3 bulan full 🤭. Sama2 untung jadi 😁

    Nasi kandar ini kenapalah nikmat sangaaat memang 🤤🤤🤤. Tak pernah bosan. Tiap kali saya balik Penang, pasti nasi kandar yg saya cari 😍😍👍.

    Kalo sedang tak traveling saya bisa jaga makan, rutin workout 180 menit per Minggu.

    Tapi kalo sedang traveling, wassalam lah semuanya 🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha barang panas motor tu or memang saja dikeluarkan setiap tahun sikit2 bagi nampak macam hot items haha. haha bagus idea kak fanny, saya akan buat syarat yang sama dengan Didi haha

      nasi kandar is lyfeeee haha.

      hahah samaaa. time travelling memang makan semua yang teringin, bila dah habis travelling nyeselll hahaha

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!