”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

6/23/2017

Jangan berlama di dalam surau

Semalam lepas kerja aku pergi Aeon, saja merayap and nak berbuka puasa dekat Sushi King. Aku nak cari court shoes tapi yang aku minat semua takde size aku. I'm crying blood. Aku memang stress cari kasut bertutup. Kalau kasut sukan boleh ambil kat kids department, kalau kasut kerja? Budak mana yang berkerja oi!

Dah pusing dan berputus asa sambil mengawal nafsu, aku pun pergi berbuka. Time aku dapat kat buffet sushi dari 7.30 sampai 8.50 malam tapi pukul 8.00 aku bla dah sebab nak solat.

Aku sampai depan surau aku dah tahu betapa ramainya muslimah dalam tu. Aku duduk luar kejap sementara tunggu orang reda.

Tetiba ada sorang kakak ni keluar dengan anak dia. Aku dengar dia cakap kat anak dia 'Sabar banyak-banyak eh bulan puasa ni' sambil usap-usap kepala anak dia. Anak dia dalam umur 4 tahun. Lama jugak dorang tepi aku sampai datang seorang laki yang dorang panggil Papa. 

Kakak tu explain dekat Papa tu yang anak dorang kena halau dari surau. Laki tu angguk and kakak tu masuk surau balik, nak solat. Then aku dengar perbualan antara Papa tu dengan budak tu.

'Makcik tu cakap macam mana?'

'Dia marah-marah adik cakap, apa budak-budak buat dalam surau, menyempit je, pergi keluar'

Aku terpandang laki tu, dia pun tengah pandang aku, kitorang dua-dua senyum kelat. Laki tu diam je sambil usap kepala anak dia. 

First, yes aku faham surau tengah sesak tapi what do you expect? Nak biar anak orang tu sorang-sorang dekat luar? Hilang budak tu kau nak ganti menggunakan rahim kau ke? Betul, parents boleh buat sistem solat bergilir tapi mungkin dorang pun tak sangka akan sesak begitu, dah ter-split lagipun jam dah dekat 8.15 time tu. Consider la sikit. Alahai budak 4 tahun besar zarah je pun size dorang. Korang tu solat tak reti rapatkan saf nak marah bebudak pulak.

Second, bahasa tu elok sikit boleh cakap dengan bebudak? Kepimpinan berdasarkan tauladan. Dah tua-tua pun nak berajar. Lepas tu kata generasi baru kurang ajar. Generasi baru tu ikut siapa? Alien? Ha ikut perangai korang la!

Then aku celus jugak masuk sebab dah 8.15. Ni kalau tunggu sampai Isya' karang aku tak solat. Dah ambil wudu' aku pun tunggu la giliran nak solat. Tak lama pun aku tunggu, Maghrib je pun bukan tarawikh. 

Ok ni hanya pendapat logik aku sebagai manusia normal yang tak berlandaskan mana-mana dalil, hadith, mazhab atau lain-lain. Kalau korang setuju, setujulah, kalau korang tak setuju pun peduli apa aku. Haha. Raikan perbezaan pendapat.

Kalau kau dah tengok keadaan sesak, ada dalam 10-15 orang tak solat lagi and jam pun dah menunjukkan hujung waktu, boleh tak nak berdoa tu jangan lama sangat? Doa tu sunat tapi orang yang tengah que kat belakang tu nak buat benda wajib. Tahu kan mana yang patut diberi keutamaan? Have some common sense please. Doa ni universal, sambil pakai pin tudung pun boleh berdoa.

Lagi satu, jangan lah berzikir lama sangat. Kau kat tempat awam, tempat guna bersama. Nak berzikir, balik rumah, duduk la atas sejadah tu dari Isya' sampai Subuh pun, takde siapa nak kacau. 

Lepas dah selesai solat wajib, janganlah solat sunat. Aduh. Kalau kat masjid yang besar takpe. Ni orang dah tak boleh move, ada yang bergayut atas batang paip nak cerita punyalah sesak tempat tu, kau sesuka hati bangun solat sunat pulak. Kalau takde orang kau nak tarawikh 21 rakaat dalam surau tu pun takde siapa kisah. Have some consideration.

Lagi satu, faham perempuan ni sentiasa nak berketrampilan unggul. Toilet dekat je dengan surau, kalau rasa nak pakai cermin tu 5 jam, pergilah toilet yang cerminnya banyak dan luas. Ni beg make-up dah besar luggage, kat situlah nak tempek foundation la tepung gomak la lipstick 5 6 lapis la. Lepas tu belitan tudung je boleh belit dunia sekali. Then mendengus bila orang rukuk terkena belakang kau. Helloooo? Tu surau bukan bilik make-up artis. Kau cantik-cantik pun takde siapa heran, orang lagi berahi tengok kuih semperit time-time gini. Heh.

Emosi aku di pagi Jumaat yang mulia ni. Dah la tu Haha

Di kesempatan ni aku nak ambil peluang mengucapkan;

Salam Aidilfitri
Aku mohon maaf atas segala salah dan silap, terkasar bahasa, terlebih gurau, terguriskan perasaan mana-mana pihak. Semoga kita semua menyambut lebaran ini dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Ameen

4 comments:

  1. Anonymous6/23/2017

    Hahaha.. Kan dah kena bebel pagi2 . Lain kali jgn buat nadia marah. Ingat tu

    ReplyDelete
  2. faham dear, surau ada yang betul2 kecil. tau xpe.most makcik can be wayyy to rude kan. heih.. xpe..banyak pahala mkbpk budak tu bersabar .hehe. sama la Nad. Selamat Hari Raya. Im so happy that I stumbled upon ur blog. :D always interesting ! you go sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. please knock some common senses please pipol.

      hehe thankyou. appreciate that :)

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!