”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

9/16/2023

Berapa jam diperlukan dalam sehari?

 As for me, the basic is:

Tidur malam - 7 jam (beauty sleep is a must haha)

Time to commute - 1 jam

Waktu kerja - 8 jam

Rehat during office hours - 1 jam

Solat 5 waktu + mengaji - 30 minit

Riadah - 1 jam

Masak - 1 jam

Mandi + bersiap - 1 jam

Laundry + movie - 1 jam

Total: 21 jam 30 minit

Balance: 2jam 30 minit

So basically aku ada extra 2 jam 30 minit untuk buat benda lain. Tapi kenapa selalu rasa masa tak cukup eh? Sebab kau suka melepet tengok hp! Haha buat-buat tanya pulak buat apa. 

Sekarang aku dah kurangkan masa di media sosial. Aku limitkan usage, set dekat setting. Ada je masa aku langgar limit tu huhu but I try my best to follow my own rules. Hanya diri sendiri yang boleh control diri sendiri. Kan?

Ada malam yang aku akan keluar lepak dengan Didi that will take out mostly 2 hours which akan tinggalkan 30 minutes left of the day. 

Ada masa aku akan membaca tapi aku perasan sekarang attention span aku menurun sejak banyak fokus pada video2 pendek di TT dan IG. It worries me. Dulu aku boleh tenggelam dalam dunia bacaan without any distraction almost 3 hours straight, sekarang nak cukupkan 30minutes pun rasa lamanyaa. Not good, not good. So aku praktis diri balik untuk fokus pada membaca.

I used to love reading so much, even during toilet break I will read whatever written on shampoo and shower gel bottles. But now no more and I miss my old self and wish to be her again. Pray for me hehe. 

Aku dengan Didi love gadgets, kitorang ada drone, action camera, Nintendo Switch, Pico 4. But thanks God kitorang tak addict. Mostly gadget2 tu kitorang fully utilise on weekend and on any special occasions only. Kalau addict dekat gadgets yang tu aku rasa makin caca marba hidup.

So dalam kehidupan seharian ni sebenarnya kita kena plan and try our best follow the plan.  If you fail to plan, you're planning to fail. Ikut umur badan aku memang rasa nak baring je sepanjang hari tapi tu lah, hidup tak produktif, hidup tak cipta kenangan macam baik kau mati je, sah2 baring je haha.

Kalau kita betul2 plan kehidupan seharian kita, InshaAllah 24 jam tu cukup dah Allah bagi. 

8 comments:

  1. Cuya pon dah jarang dgn medsos, kadang2 medsos ni memenatkan. Better rehat dan hidup di dunia realiti.

    ReplyDelete
  2. Mandi + bersiap 1jam? Kaaammmooonnnnn.... aunty lebih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uncle terus tak mandi! Eh? hahahaha

      Delete
    2. takpe Uncle, yang penting auntie tetap sayang haha

      Delete
  3. Eh betul lah, kak. Dulu saya kalo baca buku, tebal 1000 lebih halaman macam novel Musashi, bisa saya habiskan 3 hari. Tapi sekarang tak bisaaaa, paling cepat seminggu 🤣🤣🤣. Itupun harus saya paksa. Ntah kenapa konsentrasi membaca jadi tak bisa kayak dulu.

    Terlalu banyak distraction. Tapi harus dari kita untuk mengontrol semua itu. Yang penting niat memang 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ye betul. Distraction. Kalau distarction saya memang handphone. So time membaca kena letak handphone jauh2 haha

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!