Nak jadi ketua senang, nak jadi pemimpin yang susah. For me, boss is bossy, fussy, doesn't care about employees' wellbeing, no matter what, the goals must be achieved. While leader is when you have a empathy and be humane in leading your team towards achieving goals together.
I always try my best to be a respected leader. I'm very junior in this arena, not perfect and have lots to explore and learn.
First posting aku ada sorang je anak buah, 2nd posting aku ada 24 orang anak buah and 3rd posting aku ada 4 orang je anak buah. Bila namanya manusia memang kenalah hadap macam2 pe'el dan kerenah. Ada masa semua berjalan dengan lancar, ada masa menguji kesabaran dan minda. Semua ni mengajar aku untuk jadi lebih matang dalam memimpin.
Kalau jawab soalan psikatri kan, aku selalu dapat yang 'You was born to be a leader', atas faktor aku anak sulung jugak kot. But I still feel that I don't fit for that position. Rasa nak jadi anak buah je, dengar arahan then siapkan kerja. That's it. Tapi itu hanyalah angan2, I must be braved and take this challenge and be whom I wish to be; a respected, wiser and wisdom leader.
To be that, the key is knowledge and experience. Tahap pembelajaran bukanlah pengukur utama. Aku pernah bincang topik ni dengan Suami. Ada yang ada degree tapi obviously tak boleh jadi leader (jadi boss boleh), tapi ada yang with just SPM but can manage the team very well. It's all depends on how you carry yourself.
Cabaran pertama aku dalam mengetuai sesuatu kumpulan muncul bila ada sorang anak buah (lets name him Sudin) aku yang seems to have problem with the tasks (hantar kerja lambat, kerja tak proper, dah macam paku; kena 'ketuk' baru gerak). Pantang aku kerja tak meet deadlines ni.
Awal tahun hari tu aku ada buat morning prayer dekat team aku. Aku ada tekankan,
'Hari ni markah LNPT (Laporan Nilaian Prestasi Tahunan) awak 100%. Markah ni akan berkurang berdasarkan prestasi awak sendiri dalam sepanjang tahun ni, setiap kerja saya akan nilai. Kalau perfect sampai ke hujung, 100% la markah awak hujung tahun ni, tapi mustahil la kan sebab nobody is perfect haha dan saya nak tegaskan, penilaian saya, saya jamin memang 100% berdasarkan professionalism, no personal issues, if any, will be involved'
And baru2 ni aku kena buat LNPT Khas untuk Sudin sebab dia nak renew kontrak. Untuk sambung kontrak, markah kena 85% ke atas. Aku nilai dia secara jujur mengambil kira prestasi dia, etc, and unfortunately baru dapat markah dalam 76%. Paling tinggi dah aku boleh bagi time tu. Tapi aku taknak rosakkan periuk nasi orang, aku panggil dia untuk 'sembang'.
The conversation went like this:
Sudin, saya panggil ni sebab nak bincang tentang LNPT Khas awak ni.
Ye puan
Sebelum saya go into deep, saya nak tanya, awak suka ke kerja dengan Kerajaan ni? Ke awak rasa kerja sini tak sesuai dengan jiwa awak?
Saya suka je puan
Awak ada masalah ke kat sini? Dengan saya ke, dengan kawan2 ke, dengan family ke? Awak ada masalah ke untuk faham tasks yang saya bagi?
Takde puan
Sebelum saya cakap pasal LNPT ni, saya nak tanya awak, awak rasa sepanjang awak kerja dekat sini, macam mana prestasi awak?
Saya rasa, saya paling corot berbanding kawan2 yang lain.
Ooo okay. Macam ni. Ni bukan kali pertama saya tegur pasal prestasi awak kan? *he nodded*. Ni saya cakap terus terang la ye, saya harap awak tak ambil hati. Saya tak bermaksud nak kecam awak ke apa, saya memang takde personal issue dengan awak, saya tegur ni semata-mata nak awak improved.
*ambil nafas* aku sambung,
For the first round, saya bagi markah awak memang berdasarkan skala yang borang LNPT ni sediakan and the mark didn't turn out good for you sebab awak tau kan nak sambung kontrak markah kena 85% ke atas?
Maaf puan, saya tak tahu.
Okay takpe, sekarang awak dah tau. So kalau ikutkan awak tak layak untuk renew contract awak. Tapiiii sebab ni first LNPT awak, saya pun taknak rosakkan masa depan awak, awak pun kata awak suka kerja dengan kerajaan, saya akan adjust markah ni untuk bagi awak lepas renew contract. Tapi ni ibarat amaran pertama saya, kalau sepanjang tahun ni saya tak nampak apa2 improvement, we'll see how. Ok?
Baik puan, saya minta maaf dan berjanji akan perbaiki diri dan takkan delay kerja lagi
Okay saya pegang janji tu. And lagi satu, saya tak boleh bagi markah awak setaraf dengan kawan2 yang lain sebab tak adil bagi dorang. Dorang yang banyak cover kerja awak, tak cantik la kalau markah awak sama dengan dorang. So saya akan adjust markah yang sesuai dengan prestasi maksimum awak.
Baik puan, saya faham, terima kasih puan bagi saya peluang sekali lagi.
Okay, you may dismiss.
Begitulah ye tuan2, nak jadi leader bagi aku kena firm tapi dalam masa yang sama kena ada sifat kemanusiaan. Doakan aku dapat jadi leader yang baik dekat mana pun aku berada dan dapat anak2 buah yang mendengar kata 😖 haha.
tak leh jadi leader kena jadi ladder laa.. berguna gak
ReplyDeleteBetul la tu dari menangguk di air yang keruh *tber
Deleteuncle angkat dua beah tangan... memang tak boleh jadi leader.... cepat kesian kat orang....
ReplyDelete*hai sudin!
Hehe rasa ingin membimbing akan overshadow rasa kesian. Sometimes we need to press harder to mould something hehe.
DeleteSalam.
ReplyDeleteTeman nak kongsi sikit.
Betul, bila ada staff yang terkebelakang dan melibatkan task yang ada dateline memang mengundang 'my blood go upstair'. Hehehehehe..inshallah orang macam ni kita boleh bimbing dan slow talk lg.
Yang perit bila ada staff yang rasa dia sudah hebat. Complaint. (yea la semua big2 task bg kat dia termasuklah cover kerja orang yang tak siap). Bila dia start mempertikaikan rakan sekerja yang tak boleh deliver tu..termasuk la dgn boss2 sendiri (kata no action taken to this staff, bagi muka sangat..bla..bla..bla...). Haaaa..masa tu macam-macam pertimbangan kita kena buat.
Hmmm...approach teman senang jer
1. Start following them to the unusual site Yea la bila komplen penat pegi site/out station.(drive for them (in my case my husband yg drive)). Hehehehe. Ni sekali sekala la..kita pun banyak benda lain kena tengok buat kannnn..
2. Start looking/fishing for somebody yg more senior
3. Start kurangkan task staff yang rasa hebat tu
4. Mungkin fullfill needs dia..Cth: Nak laptop baru...ok belikan...
5. Keep racun suruh balik awal or tak perlu masuk ofis sabtu atau ahad (biar dia yg cakap kerja kena siap so kena stayback). On his/her willingness.
6. Sekali sekala belanja lunch ke, belanja tudung ker, belanja minum kopi ke etc
7. Keep update/bagi arahan kerja dalam wassap group office. Bg semua orang notify.
Bukan apa, kita ni work as a team. Kalau sama-sama nak naik tak boleh tinggal kawan yang lain. Betul ada dateline. Kadang2 akan jadi lambat bila buat seorang. Tetapi akan jadi cepat bila ramai2 tolong.
Iskh..terpanjang pulak. Byeee...
Hehe harap masih banyak la sabar nak membimbing orang ni.
Deleteoh i also have that kind of staff. Betul, yang ni lain pulak cara nak handle. aduii haha.
Thankyou kongsikan ur approach. Some boleh apply, some tak berapa nak sesuai sebab nature kerja tak sama hehe but overall it's so helpful. Appreciate it! TQ! :D