”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

5/25/2022

Selesai hutang PTPTN

 Hari tu aku keluarkan KWSP untuk selesaikan hutang PTPTN aku yang dah tak banyak, below RM10k (tak banyak ke tu?? haha). Alhamdulillah selesai satu hutang. Aku bayar guna online transfer je, log in macam biasa nak cek baki hutang tu, then ada link untuk buat bayaran. 

Aku nak ceritakan pengalaman aku sebagai panduan korang je sebab there is lesson to be learned hehe.

Lepas bayar aku memang buat bodo je, aku just simpan bukti bayaran. Aku tak dapat apa2 emel yang nyatakan bayaran dah selesai. Sebelum selesaikan bayaran aku buat auto-debit deduct untuk setiap bulan and setiap kali deduct aku dapat emel penghargaan bayaran balik. Then aku bayar habis ni korang taknak hargai ke woi? Hahaha.

Tapi aku still ignore, bagi aku mungkin ambil masa.

Satu hari aku terdetik nak google pasal rebate. Sebelum ni aku tau dalam Bajet Negara ada bagi rebate siapa buat bayaran penuh tapi untuk tahun 2022 aku tak pasti. Google punya google, sekali ada oiii! Siapa yang buat bayaran penuh sebelum 30 April 2022 entitled dapat 15% rebate dari bayaran penuh yang akhir. Wohooooo. 

Aku ni sejenis malas nak berurusan dekat kaunter. Aku godek2 dekat google, aku jumpa satu portal untuk kita print surat yang menyatakan hutang kita dah selesai. Korang boleh log in dekat portal ni

Then aku godek lagi, aku jumpa link no whatsapp pegawai2 eksekutif PTPTN. Tapi link ni dah tak boleh guna time aku bukak ni. Under maintenance ke apa aku tak tahu. 

Aku pun whatsapp pegawai tu, random je aku pilih. Lepas soal jawab semua, bagi bukti semua dia cakap aku layak dapat rebate tu and akan dibayar dalam masa sebulan. Aku bayar habis PTPTN tu 15 Mac 2022, so by 15 April aku patut terima la kan? Tapi tak terima2 walaupun dah menjangkau hampir 2 bulan. 

Aku pun follow up dengan pegawai yang aku contact dekat whatsapp tu. Tengok dia tak reply2. Hmmm.

Then aku chat dekat live chat PTPTN. Bagus sistem tu, cepat dilayan and semua yang aku tanya dijawab. Nak call PTPTN goodluck la, aku tak pernah berjaya tembus haha.

Setelah bersoal jawab dekat live chat tu RUPA2NYA!! nak refund tu kena mohon guna link ni!!! Astaga, takde la pegawai sebelum ni bagitau aku. Kalau aku tak follow up ntah2 sampai kiamat aku tak dapat refund. 

So on 11 Mei 2022 baru aku mohon. 18 Mei dapat e-mel yang bagitau duit tu PTPTN dan transfer and akan appear dalam akaun dalam masa 7 hari berkerja. So aku pun dengan sabar menunggu. Alhamdulillah, hari ni aku dapat bayaran balik tu. Haishhh kalau tau awal kan boleh joli raya lebih sikit hahahahaipppp niat tu. 

Alhamdulillah Allah gerakkan hati aku nak follow up, kalau tak hmmm. Banyak weh 15% tu. Boleh beli ipad sebijik haha kau takde contoh lain ke?

So post aku ni aku mengharap dapat membantu korang yang hadapi situasi yang sama. Yang penting simpan rapi semua bukti pembayaran. Adios!

10 comments:

  1. Anonymous5/25/2022

    Alhamdulillah dah selesai jugak bayar full tapi tahun lepas la bulan 4, tiber masa pembentangan bajet bulan 10 tahun lepas ada pula discount siapa yg bayar penuh,
    tertanya asal la tak buat tiap tahun
    apa2 pon lega dan terasa ringan bahu bila hutang dah selesai,
    now fokus kereta and rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Memang lega bila dah setel hutang ni. Tak silap saya memang setiap tahun ada rebate tapi kadang2 10% je and ada stipulated time.

      Yes, sama. Sekarang fokus bayar rumah and kereta pulak.

      Delete
  2. saya bayar hutang ptptn masa zaman Najib dulu.. ada 10% discount kot.. jadi lerr haha

    ReplyDelete
  3. 15%...?

    Apa lagi? Open table lah...!

    ReplyDelete
  4. 15%..pergh...leh beli apa yang diidam-idam...apapun tahniah dah habis hutang dan lepas ni x de deduction dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe. Kalau ikut idaman 1 juta pun tak cukup tu. Hehe thank you kak :)

      Delete
  5. Tahniah dah habis bayar. Syok kn dh habis ptptn. Yahoo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe Alhamdulillah. Allah bagi rezeki lebih untuk settle kan awal

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!