”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

5/20/2022

Hutang arwah suami/ isteri

Aku baru terbaca 1 kes yang mana isteri kehilangan suami (meninggal dunia) dan terpaksa menanggung hutang arwah suami sebanyak RM300k walhal harta peninggalan suami untuknya hanyalah bernilai RM10k (secara wasiat). Menurut si isteri sepanjang arwah hidup memang most pendapatan arwah bagi dekat keluarga arwah. Isteri dia tak kisah sebab dia pun kerja and nafkah untuk isteri dan anak2 arwah tetap bagi just tak sebanyak yang dia habiskan untuk keluarga dia. 

Isu jadi bila gaji isteri hanya mampu menampung belanja harian mereka tapi bukan hutang2 arwah.


Wasiat

Dulu aku tak belajar Syariah Law tapi ada la belajar sebagai salah satu subjek je, ada buat pembacaan sikit2 so tahulah serba sikit.

Ni daripada pemahaman aku ye, kalau salah mohon betulkan dengan berhemah, jangan maki, aku hati suci hahaha.

Dalam Islam kalau seseorang meninggal, semua harta arwah perlu difaraidkan. Nak wasiat boleh tapi hanya 1/3 daripada harta sahaja yang dibenarkan dan penerima wasiat bukanlah di kalangan waris. Contoh: Anak angkat, kawan rapat, etc. 

Walau bagaimanapun, wasiat boleh digunapakai kalau semua waris setuju dengan wasiat tersebut. Jikalau di kalangan waris terdapat anak bawah umur, anak OKU, wajib difaraidkan bahagian mereka sebab mereka tidak 'berakal' untuk memahami konsep wasiat.

Dan aku pernah baca somewhere yang pembahagian harta hanyalah untuk harta bersih yakni harta setelah selesai urusan pengebumian dan selesai segala hutang arwah.

Pertikaian keluarga

So dalam kes ni aku berpendapat yang isteri tu patut fight benda ni ke mahkamah demi hak dia dan especially anak2 yatim dia. Biar mahkamah yang putuskan. Kesian kot nak tanggung hutang, nak tanggung anak yang kecil lagi. Family arwah pun tak berhati perut. Boleh eh kau tengok cucu kau hidup susah menanggung hutang arwah anak kau? Bank ni dia akan kejar isteri untuk tuntut hutang, jarang la dia kejar mak bapak arwah.

Aku setuju dengan definisi harta bersih kat atas. Biarlah kita yang hidup ni tak dapat apa janji hutang arwah langsai dulu, dia pun aman dekat sana. Kita kat dunia ni dari lahir dah dijanjikan rezeki masing2. Tapi ni hanya pendapat aku lah, dalam Islam aku pun tak arif hukumnya tapi yang yakinnya, hutang memang kena langsai. 

Bila cakap bab harta ni memang boleh buat gaduh. Jarang2 la aku jumpa yang boleh selesaikan bab harta pusaka ni dengan aman, kalau ada mesti kuat pegangan agamanya. 

Dan sefaham aku, waris lelaki diberikan pecahan faraid yang lebih tinggi dari perempuan sebab tanggungjawab yang bakal digalas lebih besar. I do believe that harta faraid yang dapat ke lelaki adalah sebagai amanah untuk dia gunakan dalam 'menjaga' waris arwah, bukan untuk dia bersuka ria pergi bercuti tukar perabot bagai.

Aku selalu doa yang aku tak kan hadap nak ambil harta yang bukan hak aku. Takuittt weh, especially kalau termakan harta anak yatim. 

Hutang

Hidup dalam dunia zaman sekarang mustahil tak berhutang, dengan kereta, dengan rumah etc. So sebaiknya ambil insurans yang akan cover hutang kalau kita mati. Untuk rumah aku dah ambil rasanya, untuk kereta belum and memang niat nak ambil. Auto-life insurance namanya. Korang boleh call bank yang korang buat loan untuk ambil insurans ni, nanti dia kira rate.

Dua-dua kereta kami sekarang atas nama aku and kereta yang atas nama suami, adik aku pakai. So aku nak ambil auto-life insurance untuk dua kereta tu and suruh suami ambil insurans untuk kereta dia. Apa2 jadi senang. Simpan resit, time nak tukar nama betul2 nanti bila dah habis bayar hutang, claim balik duit auto life insurance tu haha. 

Aku nak suruh Suami aku buat wasiat lah. Harta boleh dibahagi lepas segala hutang dengan bank sekian atau si polan sekian selesai. Aku tak tahu pun Suami aku ada hutang apa or pada siapa. I should ask. Apa2 senang kan. 

Aku selalu berdoa untuk Allah permudahkan urusan aku untuk bayar semua hutang dengan cepat supaya kalau apa2 jadi dekat aku, waris tak terbeban.

2 comments:

  1. Betul tu bab wasiat ni memang kena buat ecara bertulis dan melalui saliran yang betul untuk elakkan dari berebt- rebut kemuadian hari kan...eh..blom meninggal lagi mak ayah kita dah ada yang berebut harta...nak- nak barang kemas..ye tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat. Sebab harta boleh porak peranda keluarga. Semoga keluarga kita dijauhkan dari berperangai begitu

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!