”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

5/16/2024

Abang Mama meninggalkan dunia

Semalam waktu aku tengah ada perbincangan di pejabat dalam 9.30 pagi, Didi called. Dia tanya free tak nak bawa Mama ke Penang sebab abang kepada Mama (Pak Long) dah tenat. Aku cakap nanti aku call balik. Letak je telefon aku terus semak jadual hari tu, pagi petang ada meeting. Tengok weightage meeting macam tak heavy sangat, aku jumpa bos minta pendapat. Bos izinkan aku keluar pejabat, bab meeting dia cover. Alhamdulillah dapat bos yang baik.

Pukul 10 pagi aku gerak dari pejabat dengan berpakaian pejabat untuk ambil Mama dekat Ayer Tawar. Sampai je dekat Batu Gajah Didi called cakap dia nak ikut sama and dia dah gerak dari pejabat dia. Memula dia tak dapat ikut sebab ada kerja katanya.

Sampai rumah Mama dalam 11.30 pagi then tunggu Didi sampai. Dalam pukul 12pm kami gerak ke Balik Pulau. Tak sampai suku perjalanan Mama dapat panggilan telefon yang Pak Long dah menghembuskan nafas terakhir. Al Fatihah. Tak sempat aku nak jumpa Pak Long. Semoga roh Pak Long ditempatkan di kalangan  mereka yang Allah kasihi. 

Dalam 2 petang kami pun sampai Masjid Kg Permatang Pasir, Balik Pulau. Tengok2, jenazah dah selamat dikebumikan. Tak sempat Mama nak tengok arwah abang dia.

1st time aku pergi kubur yang berpasir macam tepi pantai. Agak sukar sebab semua kubur rata je takde bonjolan macam kubur biasa tu, jalan berhati-hati risau terlangkah


Pukul 4pm kami gerak dari Balik Pulau. Mama ajak singgah IKEA haha menyempat. Mama nak beli pinggan untuk kedai makan dia. Sebelum membeli nak makan dulu, Abah tak suka makanan western so kita cuba Chines Muslim Express Restaurant dekat aras P1 dalam bangunan IKEA tu. Korang please la tolonggg JANGAN makan dekat situ. Harga absurdly expensive and tak sedap lansgung! Nak termuntah aku makan. 

Dalam pukul 7pm kami gerak balik Ayer Tawar. Alhamdulillah smpai rumah Mama dalam pukul 9pm then sampai rumah pukul 10.30 gitu.

Membantu betul hiway WCE tu, aku rasa boleh jimatkan masa almost 2 jam. 

8 comments:

  1. Semoga rohnya dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  2. Salam takziah...
    Alhamdulillah, dipermudahkan urusan arwah..

    ReplyDelete
  3. Innalilahi wainnailaihi Raji'un. Ikut berdukacita ya kak 🙏.

    Saya pun baru tahu ada pekuburan yg tanahnya seperti berpasir 😯..memang JD rataaa kliatan yaa

    ReplyDelete
  4. Ameen. Tq Kak Fanny. Itulah, di Indonesia ada seperti ini?

    ReplyDelete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!