”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

5/06/2022

Tiba2 Raya

Raya kali ni memang havoc. No further explanation needed because everyone is in the know haha. Time tu aku dekat rumah mertua baru lepas berbuka. Kitorang tengok TV3 time tu tapi takde announcement lagi tapi dalam group whatsapp dah kecoh yang esoknya raya.

Nasib petang tu sempat keluar beli baju raya untuk handphone. Eh? Haha

Penting sangat baju raya untuk hadphone ni. Kau apa tau? Haha 😝

Lepas je confirm raya, Mama terus bangun rebus ketupat and masak rendang siput belitong, ayam tak sempat nak cari! hahaha. Nasib pagi tu dia dah siap2 ready kan ketupat palas tu. Aku tolong menyebok je la haha. Mama ajar aku macam mana nak balut ketupat palas, sakan dia gelakkan aku yang terkial-kial hahaha. Aku surrender, nanti beli jela. Kalau cucu aku nak makan ketupat nanti, aku cakap la yang pizza tu pun ketupat sebenarnya hahah.

Surrr

Then Mama hambat aku dengan Suami suruh pergi beli barang memasak haha. Bukan kami je kelam kabut, 1 negara kelam kabut.Tu la bila orang bagi hint korang sebok kata fake news, sekali betul daa! Hamek kau! Haha. Tapi seronok jugak suasana tu.

Dalam pukul 10pm kami balik rumah kami. Gosok baju bagai then tidur je la. Rumah aku tu memang tak prepare apa2 untuk sambut tetamu pun haha.

Pagi esoknya sempat beraya dengan Suami aku sebelum gerak balik rumah Mak. Sampai rumah Mak, Mak suruh pergi hantar biksut raya customer haha adoi nasib sempat. Kalau tak customer makan biskut Hup Seng je la pagi raya.


2 pasang je baju raya aku. Yang purple tu baju 2 raya tak jadi. Nasib muat lagi haha.

Tengah hari raya pertama pergi rumah Opah. Seronok raya tahun ni, 12 orang anak tok semua balik. Sorang tak dapat balik sebab kerja kapal and sorang dah kembali ke alam abadi (al Fatihah untuk Ayah Lop) tapi cucu2 semua ada. Terima kasih Mak Long walaupun Ayah Lop dah takde, tetap sudi beraya dengan kami.

Raya kedua berkumpul adik beradik Ayah pulak dekat rumah kami. 11 beradik semua balik kecuali pakcik aku yang sulung. Memang meriah raya kali ni, semua ada meraikan hari bahagia dengan gembira. Alhamdulillah untuk nikmat dan kesempatan ni. Duit raya yang kena hulur pun meriah haha.

Tengah hari raya kedua aku kena kerja huahuahua. Sambutan Raya Negeri Perak, jemputan 15k woooo.

DYMM Sultan Perak, DYMM Raja Permaisuri Perak dan semua Raja Bergelar turut hadir memeriahkan suasana. 

Aku bertengtang mata dengan DYMM Raja Permaisuri Perak. Omg! Melting wehh. Cantiknya ciptaan Allah. Sumpah terpegun, berdebar-debar rasa di hati hahaha.

Raya ketiga orang serbu rumah aku dari pagi sampaiii senja non stop. Ajenye gila. Disebabkan aku introverts, aku memang duduk dapur je la basuh pinggan. Tak reti aku nak menyembang, pakaian pun dah macam bibik je haha.

Raya keempat nenek aku buat kenduri tahlil sikit. Petang tu pakcik aku belanja tealive sorang satu. Kau bayangkan lah macam mana kena pandang serong dengan pelanggan lain bila kitorang je beli dekat 30 cups tealive hahaha. Kau takde waktu lain ke nak minum? Then beli Dominos pizza pulak.

Now raya kelima aku dah masuk kerja, kembali ke rutin asal. Sunyi sepi oi pejabat sebab ramai yang bercuti lagi. Ada yang aku balik awal karang haha. Aku simpan cuti untuk pergi bercuti kakaka. Raya aku is about family only, memang malas nak ke sana ke sini, duduk rumah, spent quality time with family. 

Esok cadangnya nak pergi keluar makan dengan family and Ahad nak bawak cousins aku pergi makan Sushi King. Harap semua orang dah balik sarang masing2 by then haha.

Tahun ni aku dapat duit raya RM400 ++. Perghhh rezeki Alhamdulillah.

Duit raya Opah bagi lagi banyak dari aku bagi dia haha. Ni 2.0 eh, duit raya 1.0 dia dah bagi pagi raya. Kayooo Opah den haha. Opah bagi semua anak cucu menantu. Ni dia dah pesan yang RM50 untuk Suami aku sebab kalau tak pesan memang aku rembat haha. Tapi Suami suruh aku simpankan je bahagian dia and boleh guna nak buat apa pun. Yahooo! Haha

Maka habislah suasana raya tahun ni bila dah start masuk kerja. Semoga panjang umur, diberikan kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki untuk bertemu Ramadhan dan Syawal yang akan datang.

Maaf zahir dan batin people!

6 comments:

  1. 1) siput belitong orang buat rendang eh? Tak pernah jumpa...
    2) Permaisuri tu memang 'hot mama' kan?
    3) Woih! Mana aci dapat duit raya lagi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. haha saya pun 1st time jumpa and rasa. Suprisingly ummphhh!
      2. Very2 hot haha
      3. Uncle, nak duit raya! haha

      Delete
  2. selamat hari raya! syoknya dapat banyak duit raya! masyukk

    ReplyDelete
  3. wey...mana aci ni dapat duit raya lagi...lagi satu awat gambo x nampak muker....x aci gak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha dah tua2 ni malu nak expose muka. :D

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!