”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

7/22/2022

Suami kena bijak

Lately aku banyak gila baca dekat media sosial tentang luahan siteri terhadap perangai suami mereka yang tak semengah. Rimas dan runsing aku baca. Some of you are really stupid, aren’t you?

Susah tau kau kahwin kalau takde basic agama. Susah kalau kau kahwin berpegang kepada frasa 'isteri kena taat pada suami', 'syurga di tapak kaki suami', literally. Kau kena faham konsep berkeluarga dalam Islam, konsep ketua keluarga, konsep empati, berkasih sayang, bertolak ansur.

Ada yang suami isteri sama-sama kerja tapi hal rumah dan anak expect 100% daripada isteri. Kau dah la nafkah bagi tak cukup and isteri kena topupkan, lepas tu balik rumah memerintah macam raja. Wah wah enak nya perangai, macam perangai Firaun. Firaun pun sayang bini. 

Dengan ego melangit rasa diri raja pun 1 hal. Raja tu boleh dilayan sebagai raja bila dia dapat sediakan kesenangan kepada rakyat, rakyat bahagia. Kalau dapat raja perangai hansap kau ingat rakyat nak hormat? Silap2 rakyat bakar je istana kau tu. Ego tinggi² nak pergi mana tak tau? Sekali kena tampar dengan Izrael, kau dengan ego kau tersungkur 7kaki ke dalam dunia  

Ada pulak tu suka bagi arahan membabi buta, bila isteri persoalkan kewajaran boleh kau jawab isteri takde hak nak tanya, hatta suami suruh panjat gunung pun isteri kena panjat. Kalau suaminya alim, bijak, penyayang, cukup dari semua segi memang aku yakin takde isteri yang akan membantah setiap arahan suami sebab yakin yang setiap arahan/ nasihat suami tu pasti ada hikmahnya. 

Ni suami pun macam tak wujud, then nak tunjuk berkuasa? Jenis lepak keluar dengan kawan macam takde anak bini, merokok depan anak kecik, tidur bangun tengah hari, celik mata main games dengan perempuan lain, perihal anak tak pernah ambil tahu, dengan isteri tak pernah berkasih sayang, then what do you expect?

'Kepimpinan melalui tauladan'. Pagi tadi Suami aku bagi tazkirah Subuh tajuk ni haha. Dia tegur aku sebab aku degil hahaha. Dia selalu suruh aku terus mandi lepas sampai dari office, aku pulak selalu mandi bila nak solat Maghrib. Yela, aku sampai je rumah memang tak duduk, kalau tak masak aku kemas rumah. 

Bila dia nak sampai rumah baru la aku naik atas nak luruskan pinggang. Tapi kadang2 dia pun balik terus baring takde pun mandi dulu 😏. So aku pun tegur la dia 'Abang pun baring dulu' haha. Ha start la aku kena bebel. *Suami aku lagi kuat bebel dari aku* Haha.

'Yela, Abang tau kita dua2 penat kerja, tapi Abang suruh untuk kebaikan. Apa tindakan Abang yang buruk jangan la ikut. Abang nasihat tak semesti Abang perfect, Abang just nak yang terbaik untuk Ayang'

Betul la apa dia cakap tu, aku tak nafikan. Tapi being me mesti nak menjawab, 'Yela, Ayang suruh pun untuk kebaikan'. Haha memang hidup kau tak aman ye kalau tak menjawab? Semoga Suami aku terus dikurniakan kesabaran dalam membentuk aku yang degil ini haha. 

Aku tak kata Suami aku perfect. Tapi aku nampak usaha dia untuk jadi lebih baik, sama-sama. Alhamdulillah dia tak panas baran, banyak sabar dia dengan aku ni. Dia tak marah bila aku mintak tolong itu ini. Ni hari ni dia ambil cuti, dia update dia tengah kemas 1 rumah. Aku busy betul seminggu dua ni, hari2 balik lambat.

Dia tak pernah arah aku benda yang bukan2, even benda logik pun dia tak pernah arah. Kadang2 je dia minta tolong buat air panas, masak meggi. Tu je la. And dia lagi sweet dari aku haha. Dia suka panggil aku 'sayang Abang' 'cinta hati Abang', and selalu tanya 'Ayang sayang Abang tak?', hampir hari2. Haha. Aku pun ada perangai tu yang aku yakin menurun dari dia haha.

Dia la penceria pagi aku. Sebab aku bukan morning person. Dia pagi2 ceria je tegur aku, 'Haiii sayangggg'. Kadang2 aku pelik mimpi apa la dia ni boleh bangun ceria hari2 haha. Kadang2 pagi dia berjoget depan aku, tak tau apa masalah dia sebenarnya haha.

So aku amat bersyukur dengan kurniaan Allah yang ni. Bila aku baca nasib sesetengah isteri yang tak dipeduli Suami aku jadi marah sangattt. Laki tu makan apa ek? Mana common sense kau? Apa yang tak kena sampai perangai macam tu? Ego?

Ramai bercerai sebab suami panas baran, narcissist. Suami ketua keluarga, elok ketua, elok la anak buah. Isteri tu pasangan hidup, bukan hamba kau. 

Kita tak tahu apa akan jadi masa depan, apa yang Allah akan uji kita tapi aku doa aku dan Suami akan terus jadi much better for each other. 

6 comments:

  1. Risau jugak dengar kes2 suami sekarang ni, ada yang sampai pukul-pukul.. s

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. semoga kita dikurniakan akhlak yang mulia

      Delete
  2. Aunty pulak yang selalu suruh uncle mandi... uhuk uhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha begitulah kehidupan rumah tangga. kontra tapi melengkapi.

      Delete
  3. komunikasi. paling penting!! kadang-kadang laki ni bukan tau pun kena buat apa. Tapi bila dah duk kat tempat kita, then baru dia tahu. Nak harap dia tahu atau reti sendiri, macam lamberrrttt lagi. So, just say it. Kena faham why suami isteri kena sama-sama uruskan rumahtangga dan anak. hire orang gaji boleh plak bayar gaji, isteri nak bagi duit lebih sikit pun kedekut taik idong masiinnn..hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha agreed ! laki ni kena explain satu2. Kita kena faham dorang tapi nak suruh dorang faham kita lambertttt lagi hahah.yes, communication is the key even has to repeat it every day haha

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!