”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

9/20/2022

Perlis

Sabtu lepas kami dan Mertua ke Perlis. Tujuan utama adalah nak attend wedding anak saudara Husband dekat Beseri.

5.15am - bergerak dari Ayer Tawar

6.30am - berhenti solat di Tol Changkat Jering. Then gerak ke RnR Semanggol untuk makan pagi. Biasalah makan di RnR, can't expect too much, just lapik perut. Then meneruskan perjalanan.

9.15am - Sampai Pekan Rabu, Alor Star. Kedai pun tak bukak lagi haha. Mama ada nak cari barang sikit. Sementara tunggu Mama cari barang aku ajak Husband teman aku cari belacan yang Mak pesan. Mak cakap 'Tolong beli belacan ARABUS 2'. Aku pun cakap la dekat Suami. Then Suami cakap 'Arabus ke Alor Ibus?'. Bila tanya Mak balik rupanya Alor Ibus! Haha Arabus tu jenama coffee Thailand! Haha konfiden dia. Nasib tak tanya lagi orang kedai, kalau tak buat malu je haha.

Then kami pergi breakfast lagi sekali dekat food court dia. Ni baru nama breakfast, sedap ui nasi lemak daun pisang dia, nasi tomato daging dia. Perghhh. Kalau tak mengenangkan nak makan kenduri, dah makan 2 bungkus dah.

Dalam pukul 10am lebih kami pun gerak ke dewan kenduri. Pukul 11.30am sampai, kami orang pertama masuk dewan. Pelik aku sebab selalunya kalau kat Perak 11.30am orang dah datang makan, kat sana catering baru nak hidang lauk.

Dalam pukul 12pm dah boleh makan. Aku makan laksa dulu, ya Allah sedap ye laksa dia. Then ambil nasi dengan gulai daging batang pisang. Ulang suara, gulai daging batang pisang. Memang tak pandang lain dah wehh. Gu dengan sambal belacan yang amat sedap and ulam timun dan betik muda. Ya Allah tengah type ni pun kecur air liur. Memang A lauk dia, daging dia melt in the mouth. Ikutkan nafsu nak tambah lagi tapi maluu haha.

Lepas tu ambil kudapan je, tapai and apam balik. Masalahnya sampai sekarang aku teringat-ingat gulai tuu! Ottokeee! Lama gila tak makan kenduri, sekali dapat pekena lauk macam tu alahaii nikmat tuhan yang mana yang engkau dustaiii!

1.45pm - pergi tumpang homestay sepupu Husband untuk mandi and solat. Aku dah tukar pakai jeans dah waktu ni.

2.30pm - pergi dewan balik sebab nak bagitau nak balik. Sekali dorang ajak bergambar atas pelamin daa. Aduhhh segann aku sebab pakai jeans tapi kena paksa ambil gambar keluarga. Time ni ada kejadian lawak. Hahaha. Turun je pentas aku tengok Suami aku masam muka. Dah kenapa dia ni? Dia cakap photographer tu menggatai dengan aku, ushar2 aku hahaha adoi la, aku tak perasan pulak and tak ambil tahu pun. Mind you, mata Suami aku memang tajam yakmat haha.

Aku layan tak layan je la rajuk dia tu sebab takde apa pun. Sekali dia ngadu dekat mak dia pulakkkk. Mengekek Mama gelakk. Aku tau Mama gelak bukan apa, gelak dengan perangai anak tunggal dia. Adoi segan aku dengan Mama. Aku jegil mata dekat dia to stop that conversation. Adoi la Suami. 

Then kami teruskan perjalanan ke Padang Besar. Sampai je sana Alhamdulillah dapat parking walapun bukan dekat tempat yang sepatutnya. Dah semua parking dekat bahu jalan, we just join the crowd. Haha. 

Astagfirullah, ramai gila manusiaaa! Jalan berlaga bahu. Serik la hai aku nak pergi. Memula kitorang makan dekat 1 kedai ni tapi tak berapa sedap. Boleh la. Patutla kedai tu tak ramai orang tapi nak ke kedai lain memang berkicap.

Habis makan aku pergi borong biskut bear chocolate yang dipesan Mak. Padahal Mak baru pergi last week naik train haha. Suami beli udang galah, lokching dengan aiskrim kelapa. Sedap ui aiskrim kelapa dia, besarr kene makan kongsi-kongsi.

Memang tak pusing pun, pergi tempat nak dituju, ambil, bayar then terus balik. Ramai gila orang. Dah la harga tak murah mana. Adoii. Rakyat Malaysia ni tak reti duduk rumah ke? *Pandang diri sendiri*

Dalam pukul 5pm gerak balik. Singgah solat makan semua, Alhamdulillah sampai rumah Mama dalam pukul 11pm. Mama and Abah ada hal hari Ahad so tak dapat nak tidur sana. Next time. Memang tak ambil gambar apa dekat Padang Besar, serabut aku dengan orang ramai sampai tak sempat pegang HP sebab nak bla awal dari sana. 

Hari Ahad badan penat betei, bangun pun lambat, hujan pulak tu. Pukul 12.15pm tu gerak balik and Suami ajak makan Mee Hailam Parit. Aku onz je. Sedap uii. Sesiapa lalu Parit, Perak boleh singgah kedai tu sebelah masjid oren/pink (aku cakap oren, Husband cakap pink) Parit, dekat shoplot depan tu, corner lot. Kalau tetiba masjid tu cat warna lain pandai2 la korang google haha. Aku lupa nama kedai dia. Dia ada dua, mee hailam basah and kering. Dua2 sedap tapi aku prefer yang kering. Kedai buka hari-hari sampai 7.30pm. Bukak pukul berapa lupa pulak nak tanya haha. 

Basah. Dia just ada daging je. Sape tak makan daging rugi lerrr haha. 

Kering. Nampak macam masin kan sebab macam tertumpah kicap. Tak weh, rasa dia niceeee. Boleh repeat. Mee dia unik, tu bukan kueytiow ye.

Cerita dia sampai la aku meratib dekat Suami nak lagi makan gulai daging batang pisang haha. #takbolehmoveon

6 comments:

  1. lauk kenduri kalau sedap, mmg teringat2.. especially lauk kenduri kampung2. memang sedap sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ye betul. makanan side utara memang kene betul dengan tekak hehe

      Delete
  2. Akak pi kenduri kazen kat Alor Setar ad alauk gulai daging batang pisang..muka tak malu mintak tapau lauk hoke...hahahahhaha...ada akak kisah..kenduri kawen sedara kan..walau kenduri tu belah bini dia...sedap giler dowh...orang utara je masak sedap..cuba masak sendiri x maunya menjadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha hari tu tak sempat mintak tapow! Takde rezeki hehe. Aah lain macam tangan orang utara ni, esp tangan orang lama kan? Apa la resipi rahsia dorang ni.

      Delete
  3. "Pink ke... Oren ke... Kita kan sama-sama orang Malayzia... " Eh? hahahaha

    ReplyDelete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!