”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

9/05/2022

Sumpitan Glamping, Lenggong

Aku booking tempat ni dari Jun, September baru ada kosong. Walaweiii. Kami pergi berempat dewasa je, dengan 2 kids from my friend's uterus haha. 


Ini pakejnya untuk seorang. Boleh search IG dorang: Sumpitan Glamping

First checkpoint kami adalah makan tengah hari di Warung Ikan Bakar Sepuh, Lenggong. Janji jumpa 1.30pm, kami sampai dulu, 1.45pm baru kawan sefamily sampai. 


1 set RM30 je weh. Sedappp memang rasa masakan kampung. Cukup rasa semua. Kami makan berempat, tambah 1 mangkok tempoyak patin and seketul ayam goreng baru RM40. Murah dan sedap. Reccommended. Waze je nama kedai ni kalau nak ke sana.

Habis makan tepat-tepat pukul 3pm kami sampai Sumpitan Glamping untuk check-in. Sampai-sampai memang boleh terus load barang ke dalam khemah sebab semua dah prepare.

Dalam ada sediakan tilam, bantal sorang dua, plug points, tempat sangkut sejadah, air cooler dan mini drawer. Simple yet enough. Tapi awas ye, time siang  dalam ni memang panas gila-gila walaupun ada air cooler. So kami memang masuk khemah time nak tidur malam je.

Selesai solat terus pergi cop pangkin tepi sungai nak lepak situ sampai malam! Haha. Pangkin dia selesa, berbumbung extra sampai tempat BBQ so hujan pun no hal. Ada plug point so boleh buat video tiktok sampai lebam dekat pangkin tu haha. Hari tu aku masak nasi kat situ, very convenient. Dekat tepi pangkin ada pili air, sonang nak basuh segala perkakasan memasak, nak mandi situ pun boleh.

Hari tu aku dah kemas-kemas nak basuh pinggan semua Suami aku cakap 'takpe Yang, Abang basuh kejap lagi'. Auww terus aku letak sabun ke tepi, arahan Suami kena dengar haha. Dah la dia masak, dia angkut barang, dia cuci pinggan. Nak sayang lebih la cemni hahaha.

Para Suami menyediakan barang-barang untuk BBQ.

Sewa. RM30

Sementara tunggu para suami berhempas pulas menghidupkan bara arang, kami para isteri pergi beli kopi depan tu jee.



Kedai kopi ni memang attached dengan glamping ni. Boleh la, not bad. Susu dia banyak sikit dari yang sepatutnya tapi still aku hirup sampai habis hihi.


Aku and Suami solat Asar, Maghrib and Isya' kat atas pankin tepi sungai. Uuuu syahduuu wehh haha ditemani alunan aliran sungai, pergh rasa iman mencurah-curah ke dalam dada haha.

Our dinner by truly ours haha

Kenyang oi makan berempat masak macam untuk 6 orang makan haha. Alhamdulillah. Lapar pulak tengok sekarang haha.

Lepas habis makan aku pergi mandi dengan kawan aku. Toilet dia dekat luar ye takde dalam khemah. Kau ingat hotel nak ada toilet dalam bilik? Haha. Toilet dia sekali shower, ada 3 je. Spoil sebab air kecil. Tapi layankan je la janji bersih. Para Suami mandi tepi sungai je ada shower disediakan dekat situ. Situ air laju, air sungai tu rasanya dorang tarik.

Malam tu lepak dekat campfire sambil makan maggi.

Cantik kann? 📸 by Husband kita haha

Malam tu pukul 11pm dah tidur. Aku terjaga pukul 3.30am sebab panas. Suami aku of course terbangun jugak, dia tu putera lilin haha. Tengok air cooler kami off. Husband aku cakap takde letrik, dia suruh message admin. Aku cakap cer tekan button on, sekali terpadam ke. Tengok2 memang terpadam. Ceitt nasib aku tak message admin lagi, kalau tak bikin malu je haha.

Disebabkan dua-dua nak terkucil, kami pun berpimpin tangan ke tandas yang agak jauh kena lalu tepi sungai. Nasib tak nampak puteri tengah mandi ke apa ke haha. Balik khemah terus sambung tidur sampai pagi.

Seawal 7.30 pagi dah bangun nak mandi sungai. Semangat ye? Haha. Tenang betul bangun pagi dalam hutan tepi sungai. Alhamdulillah atas nikmat yang dipinjamkan ni.

Pagi tu host sediakan simple breakfast; nasi lemak, milo 3in1, 2 jenis kuih. Dekat situ juga ada sediakan pantri yang ada air coway, freezer and sinki. 

Kami lepak mandi manda sampai pukul 10am. Sejuk nak mampus weh air sungai tu pagi-pagi, rasa kena rendam dalam air ais. Tapi layan jee haha. Pukul 10am terpaksa naik sebab hari mula hujan.

Review

Bagi aku Sumpitan Glamping ni best. Harga reasonable. Pemandangan dan persekitaran saujana mata memandang, menenangkan jiwa, bersih. Air sungai jernih dan sejukk. Suami aku cakap kalau ada aircond situ dia nak ajak aku tidur situ 3hari haha. So kena cari glamping yang ada aircond ke macam mana? 😏

Dalam ni ada 10 je tents so tak crowded sangat la. Ada 1 family tu aku tengok dorang mandi pool je, tak mandi pun sungai haha. Oh ye sini ada pool, guna air sungai jugak. Kecik je la, boleh la nak berendam. Buat apa mandi pool dah ada sungai oii! Haha. Pool tu dalam jugak so budak kecik kena jaga betul-betul.

Nama pun camping so banyak sikit barang kena bawak untuk makan kan? Nak ke pekan Lenggong dalam 10-15minit gitu. So korang boleh try k? Banyak dah glamping dekat seluruh Malaysia. Next kami nak try tempat lain pulak hehe. Nak camping pulak lepas ni tapi kena beli khemah dulu haha.

Overall aku bagi 4/5.

Dah checkout Suami ajak ke Design Village Penang nak cari kasut kerja katanya. Kami lalu Sumpitan - Ijok - Alor Pongsu. 1st time lalu jalan tu. Perjalanan kurang 2 jam. Jalan cantik tapi sunyi. Sunyi tahap kalau bunuh orang buang dekat sini tiada siapa tahu kecuali gajah, itu pun kalau  rimau tak makan lagi mayatnya. Ada satu kawasan tu tanah runtuh, tinggal 1 lane je jalan yang fungsi tapi takde orang jaga. Dah la dekat selekoh, so kena pandai-pandai la jaga diri sendiri haha.

Terserempak dengan air terjun cantik. Tak boleh stop sebab hujan. Bukit Sumpitan.

Kami sampai Design Village dalam pukul 12.15pm. Lain cari lain yang dapat jugak hehe. Kami masuk kedai bundle dari New Zealand. LC Waikiki namanya. Kurlasss ye bukak bundle dekat Design Village, bundle kayangan sangat. Best jugak, kena pandai menyelam, harga murah to reasonable. Aku dapat 2 baju, Laki aku dapat 1 baju and 1 jeans. 

Dah penat pusing lepak Coffee Bean jap, macam biasa aku makan bagel, Laki aku dengan kek choc dia. Then teruskan pencarian kasut kerja Laki aku and Alhamdulillah dapat.

Then kami terus balik, jalan jem sebab cuti sekolah kan. Sampai rumah lepas Maghrib, sempat singgah rumah Mak kejap. 

Dah mandi semua aku terlelap. Bangun pagi tadi tengok Suami dah sidai baju and lipat baju. Auwww Thank you Sayang. Boleh pergi bercuti lagi macam ni. Eh? Hahaha

6 comments:

  1. Seronoknya ber glamping tepi sungai....tunggu kiter ada suami la cenggitu..hehehe...jeles tgok korang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala kak, tak payah tunggu suami, pergi dengan kawan-kawan pun henjoyyy sangat. jomm? hehe

      Delete
  2. Bila last sekali uncle camping...? Errrr..... Errr.... Malas nak ingat kisah purba lah...

    hhehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wajib repeat tu Uncle kalau dah tak ingat. Recreate memory gitu haha

      Delete
  3. seronoknya kalau dapat ke sana. nature. santai, rilek2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti bebila boleh try pergi, memang best sekali sekala terperuk dalam hutan hehe

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!