”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

11/10/2022

Cerita Seram #2

Cerita 'konsert' yang tak diundang di sekitar bilik aku tu telah menular ke seantero keluarga aku. Aku ada sorang pakcik yang belajar ilmu perubatan Islam ni. Lepas je dia tahu cerita tu, dia tanya aku, 'dekat bilik kamu ada pokok besar kan?'. Woaaa pakcik aku ni ahli nujum ke apa? Sungguh kagum aku walaupun pada hakikatnya pokok memang ada di mana-mana and dia bedak je sebab 'benda' tu kan suka bertenggek dekat pokok jaga trafik lalulintas.

Maka pakcik aku bagi 'bekalan'. Dia suruh aku buat sendiri kalau tak jadi dia akan datang. Sungguh bersemangat aku time terima bekalan tu, rasa macam dah boleh update profile FB time tu, occupation: dukun haha. 

Pakcik aku bagi garam kasar bercampur lada hitam yang telah di ruqyah kan (kot), and dia bagi 1 CD bacaan ruqyah.

Arahannya berbunyi lebih kurang begini,

'Lepas Isya' pasang CD ni, biarkan 1 round, start round kedua ambil garam ni campak sekeliling bilik, luar dan dalam sambil niat berlindung dari gangguan jin dan syaitan. Last sekali pergi dekat pokok luar tu, campak jugak dekat pokok tu. Buat dalam keadaan tegas, campak kuat2'

Aku pun dengan keberanian yang baru download dari Google store (cetak rompak punya), mulakan operasi seperti yang diarahkan. Aku pasang CD tu dekat laptop, volume paling tinggi sekali, silap2 sampai pondok pengawal pintu utama dengar alunan ruqyah tu. 

Time nak pergi campak dekat pokok tu gigil jugak la kepala lutut segala sendi, tetiba dia sergah aku macam mana? haha Tapi dengan darah kesatria yang mengalir dalam badan entah dari mana datangnya, aku buat jugak. Lepas tu cepat2 masuk bilik kunci pintu. Phewww. Nasib baik 'dia' tak munculkan diri dekat pokok tu, tengah pergi ronda agaknya. Mesti dia balik pelik apahal la pokok ni banyak garam, jangan dia ambil buat kari sudah haha. 

Then aku off la ruqyah tu. Dan jeng jeng jeng.....

Once je aku off, tetiba aku seram dan tetibaaa *ok time type ni pun aku meremang*, tetiba dekat atas bunyi orang alih perabot. Hmm bukan alih perabot, orang baling perabot tanpa henti dalam keadaan marah. Ah sudahhhh. Aku salah teknik ke? Mengundang ke?

Aku ignore. Aku bukak movie nak hilangkan kegusaran. Elok perangai kau ni, lepas ruqyah patutnya mengaji la. Adoii. Time tu aku duduk atas katil sebab dah tak perlu acah2 tengah buat assignment atas meja study, tengok movie pun boleh on spekaer tak payah pakai earphones, sakit telinga aku.

Aku tak fokus pun tengok sebab dekat atas masih berbunyi cuma dah kurang, penat agaknya. Mata aku dekat screen and tetiba aku ternampak ada lembaga hitam melintas tepi katil kosong depan meja study aku. Lintasan dia sungguh laju ibarat super sonic level 180. Berderau darah mak, kering rasa darah.

So aku decide untuk tidur. Tapi malangnya keputusan itu tak mudah. Aku tak boleh tidur! Aku sumpah rasa ada benda tengah betenggong tepi katil aku sambil memerhati aku. Meremang bulu tengkok. Aku baca segala ayat quran dan doa yang aku tahu. Doa makan included. Aku rasa salam pun aku bagi, nasib takde yang jawab haha.

Aku memang tak lena sampai Subuh. Pagi tu pakcik aku call tanya kabare. Aku pun cerita la sambil gelak2 (cover takut), padahal semalam rasa nak nangis haha. Lepas meneliti cerita aku, pakcik aku cakap aku salah buat sebab ruqyah tu kena keep on running sampai azan subuh berkumandang hahaha. Kenapa aku tak dengar arahan yang tu eh? Haha. Adoiii. Pakcik aku tanya nak dia datang ke? Aku cakap tak payah la dulu, bukan dekat, 4 jam perjalanan. Aku ni tak suka nyusahkan orang. Biarlah aku buat rundingan damai cara aku dulu.

Tapi Alhamdulillah lepas tu takde dah bunyi pelik2. Bahagia je aku duduk sorang2 dalam bilik tu. Aku memang suka duduk sorang (introverts) haha. Aku rasa dia tak berniat pun nak kacau tapi time nyanyi tu lupa off bluetooth ke dunia luar agaknya. And lepas Ruqyah tu maybe dia panas. Wallahualam. Maybe jugak mak dia pesan jangan kacau aku, Nadia tu baik budaknya. Ha gitulah. Family aku pun cakap dia dah anggap aku kawan dia agaknya sebab dua2 duduk sorang dan perangai pun lebih kurang 😒  tak tau nak bangga ke nak cepuk dorang.

Sekian, ada masa aku cerita pengalaman handle kawan baik kena rasuk. Yang tu memang aku boleh update profile dari dukun ke pawang! Haha


8 comments:

  1. Ehhh..kalau aku tu, dah cabut keluar dah..memang dasar penakut mami Ahnaff ni 🤣🤣.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun takut jugak tapi kalau nak lari pun tak tau nak ke mana haha

      Delete
  2. Uncle tak pernah ada experience macam ni.... ada kawan ustaz pun bagi reason sebab "dia dah anggap kau kawan...." Uncle pun cepuk kawan uastaz tu dalam imijinasi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom la kita cepuk orang cakap macam tu besama sama haha

      Delete
  3. Berani betul Nad kan...memang akak mati hidup balik pun xde la duk bilik tu...

    ReplyDelete
  4. Ni cerita seram + kelakar..hehehehehe..tapi respek la kat nadia memang berani..well dalam hati allah jer yang tau kan....saya pun pernah on ayat ruqyah tu non stop kat rumah transit masa tunggu rumah siap renovate...benda tu marah..abis belakang kena cakar...tu memang dah lebih la...memang nak kena cepuk...kita bukan kacau dia pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak berani pun, acah2 je. haha. kan. kita tak kacau pun dia! eee sebok jee nak kacau kita haha.

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!