”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

11/30/2022

PRU

Aku baru 2x mengundi. Dulu aku tak cakna bab politik sebab bagi aku politik ni sampah dan kotor, ahli politik semua kejar kuasa dan harta tanpa menghiraukan rakyat. Rakyat kena struggle sendiri. Income negara 1/3 je keluar untuk rakyat, 2/3 isi perut dorang dan family dorang. So to the hell all politicians. Aku taknak ambil tahu, aku taknak ambil peduli, I will survive on my own, aku taknak pergi mengundi.

Itu aku di zaman remaja. Bila fikiran dah makin matang, bila dah masuk kerja kerajaan, bila dah deal dengan politicians, dah banyak membaca, dah cuba fahami selok belok dunia politik, aku decide untuk mengundi. Aku ada hak untuk menetukan siapa yang aku nak sebagai pemimpin aku, kalau ada dua calon yang teruk, pilih la yang paling kurang hauknya.

PRU14

Umur aku 28 tahun waktu tu. Cukup matang untuk buat pilihan. Aku undi untuk DUN Chenderoh dan PARLIMEN Padang Rengas. Habis mengundi aku balik ke tempat belajar di KL, naik kereta. Sepanjang perjalanan aku dengar berita pengumuman keputusan PRU. Berdebar bai macam aku yang calon. Sangat berdebar sebab bau2 nak tukar kerajaan tu macam ada. 

Penghijrahan tu sesuatu yang dituntut dalam agama. 60 tahun bawah kerajaan yang sama, terlampau banyak korupsi yang berlaku dari satu sen hingga berbillion ringgit jumlahnya. Sesak dada apabila hari-hari dihidangkan dengan berita korupsi dari pemimpin yang dipilih rakyat pada satu ketika dulu. Orang yang kita harap untuk membawa kemakmuran tetapi malangnya membawa kehancuran. 

So pertukaran kerajaan adalah satu benda yang diharapkan oleh anak muda macam aku. 

Disebabkan terlalu berdebar, aku berhenti di RnR Sg Buloh untuk memberi fokus sepenuhnya pada berita terkini. Bertelengu di dalam kereta mengharapkan khabar gembira. Lagipun kalau kerajaan tukar, esok cuti. Tu yang sebenarnya aku tunggu. HAHAHA. Kalau cuti aku akan patah balik ke Perak *sanggupp* haha.

11pm......

12am....

1am.... masih tiada keputusan akhir. Mulalah keluar isu dewan black out, kiraan semula, yaddaa yadda. Tricks lapuk yang masih digunakan.

Aku decide untuk lena dalam kereta walaupun padahal lagi 30minit aku boleh sampai hostel dan tidur dengan selesa. 

Dalam 5am aku terjaga dan boleh conclude yang kita dapat kerajaan baru! Oyeahhhhhh! Cutiii! Terus keluar RnR dan patah balik Perak haha.

Dalam perjalanan balik hati berbunga-bunga. Harapan yang besar untuk orang baru memerintah. We need new faces and fresh spirit from all Malaysians, we renew our hopes, for a better Malaysia. InshaAllah. Ameen.

Mei 2018

Aku masuk ke satu kementerian (1st posting) yang dikelolai oleh seorang Menteri baru dari Kerajaan baru. I didnt expect much. Ibaratnya, permulaan aku di sektor kerajaan seiring dengan tukarnya kerajaan baru. 

As a new officer, aku pernah diberi kepercayaan ikut Menteri dan Timbalan Menteri menghadiri conference di luar negara. What I can conclude was, sebagai orang baru dalam bidang, banyak lagi kena belajar, memang banyak TAPIII boleh berjaya jika diberi peluang dan masa.

Aku hanya mengikut arahan top management bagi memastikan kelancaran pentadbiran dan pengurusan negara. Kita bina hubungan baik dengan negara luar melalui jalinan diplomasi, kita brainstorm sesama pegawai for a better Malaysia sebelum idea itu dibentangkan kepada Menteri, kita belajar sama-sama dengan semangat bahawa we definitely can do this. 

Feb 2020

Bermula gerakan untuk menurunkan kerajaan sedia ada. Kerja ahli politik aku malas nak ulas lebih tapi bagi aku benda tu tak adil sebab kau khianati pemilihan rakyat. Tapii dorang rasa dorang lebih cekap mentadbir negara, mereka judge kerja 22 bulan dengan kekaratan sedia ada yang dah beratus bulan usianya. Kau ingat senang nak buang karat? So takpe, kita sebagai rakyat marhaen, tengok je lah pertelingkahan mereka sambil menderita ekonomi. Dorang ingat dorang lagi cerdik mengelola kerajaan berbanding pilihan 12.25 juta rakyat. So let them, your judgement, your responsibility!

Mac 2020

Pandemik. Banyak WFH. Sekali sekala je jumpa Menteri baru. Semua orang sibuk menguruskan hal covid yang merumit. Kita lupakan apa yang dah jadi, fokus utama adalah untuk menjaga nyawa sendiri dan ahli keluarga.

Disember 2020

Aku berpindah dari pentadbiran persekutuan ke pentadbiran negeri. Aku diberi tugas khas untuk mengendalikan isu covid di peringkat negeri, dari segi logistik bukan kesihatan. Memang sibuk, meeting sampai 1 pagi, meeting hari2. Lelah rasanya. Set up PKRC, CAC, reporting, perolehan etc. Ke sana sini buat site visit dalam keadaan kes tengah menggila. 

And I can say KJ did his best and excellently. Dari MOSTI ke KKM, he tried his best. Setiap kali meeting dengan dia, nampak muka penat dia. Ke sebab mata dia jenis kuyu so sentiasa nampak penat? Haha. But we all exhausted back then, physically and mentally. 

Meeting non stop, orang federal keep turun untuk pemantauan.

April 2022

Peralihan ke fasa endemik. Malaysia makin berfungsi seperti sedia kala bersekali dengan kemelut politik.

Oktober 2022

Pembubaran Parlimen mula diperkatakan. Parti-parti politik mula memburukkan sesama lain. Kehangatan kian terasaaa.

To be continued....

2 comments:

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!