”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

4/03/2023

Camping: Sungai Pinang Sebatang, Kuala Kubu Bharu

17 Mac 2023

1st time kami camping dengan peralatan sendiri. Sebelum ni pernah glamping (glamour camping) dekat Sumpitan, Lenggong yang semua dah disediakan, bawak bahan memasak dengan pakaian je. So kali ni canping pacak khemah sendiri, takde la nak glamour2 bagai haha.

Join team camping ni pun sebab kawan aku ajak. Kawan kepada kawan aku yang organise kan. Rajin gila lahaiii. 

Kitorang gerak dalam 11am lebih dari Ipoh. Berhenti makan nasi beriani dekat Restoran Noordin, Bidor. Korang kalau lalu sini wajib singgah. Ayam masak merah dia to die for. Kari kepala ikan dia paling sedappp aku pernah makan. Tapi hari tu tak makan sebab berdua je kan, tak mampu nak habiskan.

🤤

Bila perut dah kenyang kami meneruskan perjalanan ke KKB. Waze je tempat tu pasti jumpa. Dalam 3.30pm kami sampai tempat parking. Nak ke kawasan khemah kena seberang guna rakit. Barang2 hantar guna raga besi menyeberang sungai, ala2 flying fox gitu haha.

Sampai je cari tapak then terus pacak khemah.

Tu tapak perkhemahan di seberang sana

Berpeluh oi nak setup

Tilam

Taraa comel tak lapik tilam aka selimut. Lepas ni Husband suruh bawa selimut lain sebab tak selesa katanya tidur atas tilam tu tak lapik. Ngade. Nak selesa pergi tidur hotel haha. 

Kerusi healing

Hut. Siapa takde khemah boleh tidur dalam ni. Ada 3, Aziz, Ramli dan Sudin namanya hehe. Toilet ada 4 biji disediakan tapi 2 lagi dekat atas bukit yang aku tak pernah lawat sebab seremmm haha. Toilet dia bersih, campsite pun bersih.

Suasana malam

Aku dengan Husband dua2 susah nak warm up dengan orang baru, nak pergi makan pun segan haha. Tapi Alhamdulillah semua very welcoming and boleh masuk kapla. Malam tu ada BBQ and spageti etc. Makan memang mewah kat sana and sedapppp! Of course la bukan aku yang team dapur haha. Hancur harapan nak diet haha. Kami bawak snack sikit sorang, main dishes semua organiser uruskan, dah termasuk dalam bayaran.
Ruang memasak dan makan

Sebelum tidur sempat sesi ice breaking. Kecohhh haha.

Alhamdulillah dua2 malam tidur lena walaupun takde kipas. Cuma Laki aku je guna kipas elektrik tangan sementara nak lena. 

18 Mac 2023

Hari ni fun and easy je. Ada team yang pergi White Water Rafting. Aku dengan Husband tak join sebab baru je join yang dekat Gopeng. So kami yang tak join ni memang kerjanya makan, mandi sungai, makan dan repeat haha.

Air sungai dia tak sejuk sangat, tu air lepasan empangan KKB tu. Tapi pagi Sabtu tu memang air deras gila sebab empangan bukak. Walaupun air sampai pinggang je tapi deras dia menyebabkan sukar nak kawal pergerakan. Untuk budak2 agak bahaya. And sungai dia banyak batu kecil so adviseable untuk pakai water shoes unless korang nak feeling2 reflexology dalam air haha. 

Hari ni ada kejadian yang kelakar haha. Kelakar la untuk aku yang melihatnya dan cuak untuk siapa yang hadap haha. Team yang WWR kena seberang sungai untuk sesi briefing etc. So dorang dengan yakinnya pergi naik rakit ramai-ramai, dekat 10 orang sekali naik.

Sekaliii tali rakit tu putus weh haha. Semua gelabah, perempuan of course menjerit. Air sungai tu boleh je jejak kaki tapi sebab panik kan. Jatuh la mereka dalam sungai. Basah sebelum kejadian haha. Maka rakit tu hanyuttt. Rakit tu berat gila, aku dengan Laki aku cuba selamatkan, memang berangan je la. So kita biarkan je dia berlalu pergi dan akhirnya stuck dekat 1 batu.

Tengah hari tu aku dengan Laki aku nap dekat hammock. Syahdu weh layan angin dekat situ, 2 jam jugak la aku lena dalam tu. 

Petang tu aku dengan Laki aku tolong orang asli bina rakit baru. Seksaa weh nak bina rakit dalam air deras. Buluh tu berat namati. Tabik spring dekat Orang Asli, badang betul mereka.

Malam tu kami tak buat apa selain makan dan main haha. Main game Uno la Jengga la. Finally semua berkumpul main game werewolves and villagers. Best gila main game ni ramai2. Tak kering gusi gelak. Game ni boleh buat laki bini gaduh wooo *jeling Laki aku* haha. Dekat 1 pagi jugak bersurai.

Menu malam kedua bertemakan Thai Cuisine

19 Mac 2023

Hari balik. Hari patutnya ada photoshoot raya tapi aku dengan Husband tak dapat join. Lepas Subuh kami terus bersiap nak balik. Start packing pukul 7.30am gitu, 10.30am baru gerak balik dengan siap mandi dan makan lah.

Hari tu dorang buat masakan raya. Ada rendang, nasi impit, pulut kuning. Sedap gila pulak tuu. Kami sempat makan nasi lemak je. And dorang tapaukan kami makanan raya tersebut. So thoughtful. 

Alhamdulillah sampai rumah area Zohor. Tidur dulu sebelum mengemas haha. Bangun tidur lapar, nasib baik ada rendang dengan pulut kuning yang sedappp itewww.

Alhamdulillah we had a great weekend with strangers! Lepas raya kita repeatt! Thank you semua yang menjayakan program. Special thanks to team memasak sebab masak sedap gila walaupun dalam hutan. Kuddos!

6 comments:

  1. Harap2 baca ceita Nad ni boleh lah 'ter' nak try camping... masuk bab rakit... takpelah...

    ReplyDelete
  2. Wahhh..bestnye.. dah lama tak gi piknik kat sungai. Bebila nak pi la. Xdpt camping, piknik kejap pun jadiii 🤣.
    Wehhh, lapik tilam tu sama ngan Ahnaff punya. Hahaha. Kemain comel coraknye kann

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi jom la camping, hari tu kitorang pergi ada bawak baby haha berani betul diaa bawak.

      haha ye mmg comel sebab tu terus grab walaupun takde dalam list ><

      Delete
  3. Kalau teman naik rakit tu mau cramp kaki kalau jatuh sungai..hehehehe

    ReplyDelete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!