”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

11/30/2023

Percutian sekeluarga 3H2M di Hatyai, Thailand (Part Last)

Pagi esoknya kami checked out pukul 9.30am. Bonet dah penuh sebab Mak aku yang balik naik ETS tumpang barang haha nasib baik la Mama tak membeli sangat. 

Pergi breakfast dekat Restoran Kelantan area Lee Garden. Didi, Abah and Mama makan nasi lemak, aku makan nasi kerabu. Sambal nasi lemak manis amat, nasi kerabu sedap la jugak.

Time tu hujan lebat. Dah 2 hari Hatyai hujan, kejap2 je berhenti. So sebelum balik kami singgah Central Festival Mall sekali lagi. Didi nak hadiahkan kasut untuk Mama dan Abah sebagai kenangan di Hatyai walaupun jenama tu dekat Malaysia pun ada haha. Didi nak beli dekat Malaysia, aku suruh beli dekat Hatyai sebagai kenangan and aku tengok harga kat sana lebih murah walaupun tak banyak.

Ingat tak kasut yang aku berkenan time hari 1st datang tu? Ha ke situlah kami! Haha

Masuk kedai suruh Mama dan Abah pilih kasut yang dorang berkenan, cek saiz bagai. Last baru aku grab kasut yang aku dah 👀 haha. Kasut tu comel, sampai Mama cakap 'cuba kau lompat-lompat, kot ada keluar lampu' HAHAHA. Dah pakai dua2 side aku pergi tayang dekat Didi dan Mama, Didi buat muka acah2 cool tapi Mama cakap 'ha elok, manisss', terus pergi bayar sambil jeling Didi. Haha.

Dah dapat apa yang dihajati, aku ke kedai makeup pulak. Hatyai dah start YES so banyak sale. Kedai tu nama Beautrium. Aku beli liptint. Liptint Thai sumpah best, ringan, warna cantik, tak mengeringkan bibir and long lasting.

Brand

The codes

Another brand. Semua besh. Murah pulak tu.

Sebelum balik tapow Toro Fries, bercinta menunggu 45minit pastu boleh habis dalam 5 minit haha. Then kami pun meneruskan perjalanan ke Danok. Balik lalu Bukit Kayu Hitam.

Singgah Danok kejap untuk lunch dan beli beras sikit. 1 orang boleh bawak keluar beras 5kg, so kitorang boleh bawak 20kg in total tapi beli 10 + 1 kg je pun.

Then bergerak la ke Imigresen Thailand. Bawak kereta boleh drive thru je, sampai kaunter semua kena keluar nak rakam muka. Time ni kena bayar 40baht, 'elaun OT' dorang. Korang ada rakyat tolong bayarkan OT penjawat awam? Kalau buat kat Malaysia kena kecam la haha.

Lepas tu drive thru pulak ke kaunter kastam. Time ni pulangkan borang2 kastam. Pastikan sebelum keluar border semua borang tulisan Thai dipulangkan kecuali insurans kereta.

Then masuklah border Malaysia 'Welcome Home'. Kat sini sama je prosedurnya, memula drive thru imigresen, kat kaunter Malaysia tak payah keluar kereta, pegawai suruh turunkan tingkap kereta je. Kemudian bergerak ke kaunter kastam pulak. Time ni pun dipermudahkan, pegawai suruh declare je beli apa, dia tak cek pun bonet. Kami memang takde bawak apa yang illegal pun keluar. Selesai. Alhamdulillah dipermudahkan, rezeki sebab bawak orang tua kot.

Kami meneruskan perjalanan pulang, singgah di Gurun dan Changkat Jering untuk solat. Berhenti makan malam dekat Pantai Remis. Alhamdulillah sampai rumah Mama dalam 11.30pm dan sampai rumah kami dalam 12.30am.

Duti baki. Mama bagi duit baki dia kat aku jugak hahaha kayo den. Tapi tak tukar pun balik, mana tau nak pergi lagi. Eh? Haha

Nah, ada video sikit hehe.

-The End-
Till next trip 😝

6 comments:

  1. rakyat bayar cukai pun, dia haukkan semua "eh, gaji awak nie drpd cukai saya ye"...ehhhh, kita nie x bayar cukai ke????

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha jangan layan orang bodo gitu, buang masa je

      Delete
  2. Nak tanya.... lagu apa kat video tu? Lagu thai ke? Rasa nak joget2. keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah lagu thai. haha sebab tu kt tiktok ramai orang joget, sebab lagu cathcy2 dah mengkhayalkan haha

      Delete
  3. Saya pun kalo mata uang Negara2 yg saya sering visit, tak saya tukar balik ke IDR kalo balik jakarta. Krn pasti berguna akan balik lagi 😄. Pernah menyesal tak tukar, mata uang Laos. Banyak pulak tuh, kalo dalam USD ada sekitar USD70

    Dan sayangnya tak ada money changer nak trima 🤣🤣

    Make up Thailand ini kata temen memang banyak yg best. Saya sendiri blm coba, Krn kulit saya sensitif sangat kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kalau namanya travellers lebih baik simpan, kalau di masa depan currency naik, kita juga untung hehe. wow USD itu lumayan, kalau Malysia hampir MYR350.

      Aku pernah mau tukar USD40 tak tak diterima kerana ada kesan lipatan. Sedih sungguh, akhirnya entah ke mana duit tu. Sebab memang dah lunyai. Jadi pengajaran duit USD jgn dilipat/ ada kesan contengan

      kalau kulit sensitif, stick saja pada skincare yang kamu dah serasi sebab once broken nanti susah nak pulih kan?

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!