”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

1/30/2024

Bercuti ke Vietnam bersama Mertua (Ho Chi Minh - Mui Ne - Dalat) #1

Ceritanya bermula begini

16 Nov 2023

Aku baru lena, penat betul hari ni. Balik dari kerja terus keluar workout 5km, balik terus mandi solat settle kan chores semua. 10.30pm aku dah ready nak ke lalaland. 

Tetiba aku tersedar sebab handphone vibrate. Tengok screen Mama yang called, terus berdebor hati. Mama nak apa pukul 11pm ni? Aku fikir emergency je sebab lately Abah tak berapa sihat. Cuak nak angkat call sebab macam tak sedia nak terima apa2 kemungkinan. Mama mana pernah call aku kalau tak urgent, selalu voice note dekat whatsapp je.

'Hang dah tidur ke?' Mama tanya

'Baru nak tidur Mama. Kenapa Mama?' tanya aku cuak.

'Mama dengan Abah nak pergi Vietnam, hang nak ikut dak?'

.............................

Speechless kejap aku sebab otak aku ambil masa untuk digest dari kemungkinan yang buruk ke pelawaan yang aku langsung tak expect @ 11pm 

HAHAHAHAHA. Aku gelak besar. 1 sebab lega bukan emergency, 2 sebab ala kelakarnya Mama aku sanggup call lewat malam nak ajak berjalan hahaha.

Aku cakap nanti aku bagi jawapan sebab nak bincang dengan Didi dulu.

End called.

Pagi esoknya aku pun bincang dengan Didi. Didi tak dapat pergi tarikh so dia suruh aku pergi teman parents dia. Tapi member sentap sebab Mama dia ajak aku tak ajak anak sendiri hahaha sorry sayang, awak dah jatuh takhta haha.

Aku memang rancang dengan Didi nak ke sana tapi tak sangka mengejut gini. Haha. Mama memang dah berapa kali ajak sebab Mama dengan Abah memang suka pergi tempat sejuk and dia macam mengharap aku dapat join, anak dia tak join takpe wakakaka.

So, lets go!

Kami guna agent, dan ini pakejnya

PAKEJ 5 HARI 4 MALAM (24 - 28 Jan 2024)

DALAT- MUINE - HO CHI MINH

πŸ’πŸŒΉπŸŒ·πŸŒ»πŸ΅️🌱☘️πŸ€πŸŒΏπŸŒ΄πŸŒ³πŸ₯₯πŸ“πŸ₯‘

 Pakej Termasuk πŸ‘‡πŸ»

✔ Tiket flight AA return

✔ Penginapan 2Malam Dalat

✔ Penginapan 2Malam Ho Chi Minh

✔ Private Transport

✔ Sarapan, Makan Tengahari & Malam 

✔ Tiket masuk lawatan 

✔ Tour Guide bercakap bahasa melayu

✔ Tiket roller coaster datanla

✔ Tiket jeep naik gunung langbiang

✔ Air mineral

Tidak termasuk πŸ‘‡πŸ»

πŸ’’ Insurans travel

πŸ’’ Tiket jeep menaiki padang pasir

Harga Pakej:

RM1659 seorang 

Add on:

Luggage pergi RM86 (20kg)

Luggage balik RM245 (50kg) uii nak beli apa la tuu? πŸ˜‹

Travel Agent: 

AdilaReza Travel & Tours Sdn Bhd

18 Nov 2023

Dah secure deposit RM840 sorang and duit luggage. Esoknya terus dapat tiket. Haha memang buat kerja gila. Benda langsung takde dalam plan. 

29 Dec 2023

Settle kan full payment. Tinggal nak peningkan duit jajan and duit shopping je. Lessgooo.

23 Jan 2024

Bermulalah hari perjalanan. Aku masih kerja hari ni, balik kerja belikan dinner untuk Mama Abah. Lepas Asar Mama dan Abah sampai rumah. Kitorang naik bas dari Meru - KLIA2 by bus Yoyo. RM49/pax. Bas pukul 10pm.

24 Jan 2024

Kami sampai dalam 1.30am. Bas tu bawak laju gila, jadi lambat sebab jem orang buat jalan. Memang aku doakan jem sebab aku nak tidur lama dalam bas haha.

Sampai2 je tak tahu nak buat apa sebab berkumpul pukul 4.30am haha. Lama gila kan menungu, aku ambil bas awal sikit sebab takut apa2 jadi at least ada ample time. 

Sempat la kami bertiga lepak dekat News minum kopi. Pukul 3am Mama ajak baring dekat surau. Pukul 4.30am berkumpul. Pukul 7.40am depart. Barai oi.Haha

Dalam flight aku belikan in flight meal untuk breakfast. Aku dengan Abah Nasi Beryani, Mama Nasi Lemak Rendang. Sedap, Alhamdulillah. Lepas tu tidur sampai la touch down. 


Rindu KLIA2. Sebelum ni depart dari KLIA. Last ke sini time nak honeymoon dekat Bali rasanya. Didi, jom repeat? 😍

Bag yang belum beranak

Subuh yokkk


Subhanallah

4 comments:

  1. Tour guide tu orang malaysia ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari Malaysia ada agen yang ikut, kat sana ada tour guide local tapi boleh cakap Melayu

      Delete
  2. Hahahahaha dulu saat mertua masih ada, saya pun sukaaaa sangat pergi bareng beliau.

    Naah betull tuh kak, dapat telp malam2 dari mertua atau keluarga, rasanya nak jantungan kan. Yg terpikir pertama pasti ada bad news apa malam2 :(. Untunglah ternyata ajakan traveling yaaa πŸ˜„

    Tak sabaaar baca ceritanya..

    Dulu saya ke HCMC juga pakai AA. Tapi blm pernah lagi ke Dalat dan kota2 lain Vietnam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha betul, sungguh lega bila tau hanya mau ajak travel, malah dari risau jadi sukaaa hahaha

      U must try Dalat. Tapi agak jauh kalau lalu jalan darat dari HCM, around 7 hours. Maybe u can consider domestic flight kalau tak mau lama di atas jalan. but many people opt for sleeper bus.

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!