”Ceritera ini dibintangi oleh: Penulis sebagai Aku/ Suami Penulis sebagai Didi/ Ibu Penulis sebagai Mak/ Bapa Penulis sebagai Ayah/ Ibu Mertua Penulis sebagai Mama/ Bapa Mertua Penulis sebagai Abah”

2/01/2024

Bercuti ke Vietnam bersama Mertua (Ho Chi Minh - Mui Ne - Dalat) #3

 26 Jan 2024

Pagi ni kami gerak awal ke HCM sebab nak singgah Mui Ne, naik jeep dekat padang pasir. Jeep ni tak masuk dalam pakej, kena tambah dalam RM20/pax. Wajib cuba! Berbaloi.

5.30am gerak dari hotel. Dalam 7.30am kami singgah breakfast dekat RnR yang kami singgah lunch time datang hari tu. Breakfast yang dah tapow, nasi lemak. 

Bye Dalat. U've been great. Semoga ada jodoh berjumpa lagi 😍

Beli time breakfast. Sedapp.

Dalam 9.30 kami sampai White Sand Dune, Mui Ne. Lepas buat bayaran semua kami pun naik Jeep. Best gila wehh. Ada sekali tu jeep ke tepi curam, aku ingat dia nak reverse, sekali dia turun wehhhh! Memang curam menjunam. Tak sempat aku ambil video sebab unexpected. Tinggi pulak tu. Mengucap pun tak sempat. Nasib tiada kemalangan jiwa, kalau tak sian Didi yatim piatu dan sebatang kara 😂

Cantikk. Berlatar belakangkan kincir angin dan tasik. Video sikit. 

Dah setel kat sana, dah pekena sebijik air kelapa pandan yang sedap dibelanja oleh agen, kami pun terus gerak ke HCM. Sebelum sampai HCM sempat singgah 1 small mall. Dia jual barang berasaskan arang kelapa dan arang buluh. Agak pricey sebab kalau tengok demo memang bagus. Aku beli kain lap dapur, tu je yang mampu haha. Memang elok kain tuu.

Sampai HCM dalam pukul 5pm. Malam tu just pergi dinner and pusing Malaysian street je, window shopping 😝 padahal mata dah rambang time tu rasa nak beli semua.

Bulan penuh 

my 1st Vietnam Coffee dan migrain after that haha

Antara banyak2 aku rasa kedai makan ni paling kena dengan tekak. Kat sini hartanah mahal, dorang sewa kedai ni RM40k sebulan! Ye 40, bukan 4. So kalau roti canai sekeping RM8, so please expect harga lain macam mana. Hihi

Baru 1 kedai, dah tak tentu arah nak beli semua haha

Hotel kami. Dekat gila dengan Pasar Ben Thanh tu, mengesot pun sampai. Tapi malam2 bising sebab depan tu ada pub and malam last kami kat sana ada 2 geng gengster bergaduh berkayu bagai, 1 geng keluar dari lorong2 gelap. Tak pepasal aku tengok movie melalui tingkap jam 2 pagi. Kacau orang nak tidur jee 😤



Barisan kedai makanan halal dekat Malaysian Street


27 Jan 2024

Pukul 7am kami keluar breakfast dan terus ke Sg Mekong. Sampai Sg Mekong dalam 1130am, terik uiii, dah biasa sejuk kat Dalat tetiba kena panas, terbakar kulit I haha. Then naik boat untuk ke pulau2. Ada 1 Pulau Kelapa, dia jual makanan berasaskan kelapa. Kalau pergi sana korang wajib beli candy dia, sedapp. 

Then kami naik sampan pulak nak ke Pulau Unicorn. Ada la 2-3 ekor unicorn hahaha tipu je, tak tau kenapa namanya begitu. Kat sini kami naik sampan menyelusuri sungai kecil yang berbau. Hekk. Sian tengok pendayung sampan, semua kulit dah kedut kalau iron pun tak lut huhu. Mama tak ikut time ni sebab dia gayat 😂 so aku berdua dengan Abah je. 

Sampai je kami dihidangkan dengan buah-buahan dan dapat minum air madu lebah yang hisap madu longan je. Sedapp tapi tak beli pun, malas bawak balik. Aku just beli kerepek pisang yang disaluti madu tu.  Kat situ ada kedai jual barang kulit, Abah beli tali pinggang, aku beli wallet 😋




Then kami ke restoran naik buggy untuk lunch, Mama tunggu dekat kedai tu untuk lunch sama2. 

Dalam pukul 4pm kami gerak balik tapi nak sampai ke HCM jem gila. Sebelum sampai hotel kami singgah satu kedai namanya Sarah Clothing kot. Best jugak shopping sini tapi aku beli 1 je tudung, mama beli 3 kain pasang, sakan dia nak beraya tahun ni haha.

Sampai HCM terus dinner dan semua dah kepenatan, balik bilik untuk rehat. Tapiiiiiiii tidak bagi aku ye hahaha. Dengan badan penat aku keluar balik dengan agen aku, nak cari backpack untuk Ayah, mak pesan.

Jumpa Alhamdulillah. Dapat la explore jauh sikit bandar tu dengan orang muda, nak ajak orang tua jalan jauh tak sampai hati pulak hehe.


All time fav - peach tea

Dalam pukul 12am baru masuk bilik nak kemas beg and tidur. Baru nak lena, terjaga sebab orang gaduh 😑

28 Jan 2024

Hari balikkk!! Hari mengabiskan duit dong!! Ayuhhh! Hahaha. Flight kami pukul 8pm so banyak gila masa pagi ni nak menyelam hehe. Lepas breakfast Mama ajak cari seluar jeans Abah.

Kami masuk pasar Ben Thanh tu. Masuk sini kena sabar sikit, banyak gila peniaga yang sombong 😡 Bodo betul, orang nak bagi rezeki menyombong pulak. 

Tips datang sini, kau datang paling awal and jadi 1st customer. Korang boleh ketuk harga kaw2 punya sebab kepercayaan dorang, 1st customer wajib beli kalau tak customer yang lain pun akan lari haha. Kadang2 harga dorang letak pun tak munasabah.

Aku nak beli 1 tshirt untuk cousin aku, dia letak RM45, memang tak la. Memang cantik tshirt tu, kain sedap. Selagi aku tak beli dia pegang baju aku weh haha. Aku cakap kalau tak dapat RM20 aku tak beli, dia bagi weh. Patut aku ketuk RM10 kan haha

Abah dapat beli 3 jeans, aku dapat 2. Time tu duit dong tak habis lagi haha. Then aku ajak Mama pergi Malaysian Street balik, aku nak cari tudung. Boleh gila eh shopping tudung and telekung kat sini, murah2.

Setelah pergi 2-3 kedai akhirnya habis jugak dong aku hahaha yasss! Hasilnya aku dapat 20 helai tudung, boleh kongsi2 pakai dengan Didi HAHHAHA. So bila duit dah habis makanya baliklah, apa lagi? Haha

Pukul 4pm kami gerak ke airport. Nasib gerak awal, ramai gila orang, staff pun buat kerja slow, kami sampai boarding gate dalam pukul 7pm. Gila! 3 jam untuk immigresen dengan kastam.

Beg setelah beranak

Alhamdulillah selamat touch down KLIA2 pukul 11.30pm. Setel ambil beg, kami turun nak beli tiket bas. Tengok ada bas pukul 2am je. Tersadai la lebih kurang 2 jam kat situ. Naik bas terus lena tak ingat apa. 

Alhamdulillah pukul 5am sampai Ipoh, ambil taxi balik rumah. Pagi2 kan pening sikit, aku bodo pergi ambil taxi, kena ketuk RM25, hari tu time pergi naik grab RM6 je.

Selesai sudah trip pertama aku ke luar negara tahun ni. Eh ada trip lain ke? Hehe. Aku dapat invitation ke Mesir atas urusan kerja bulan 2 ni tapi aku tolak sebab jadual hidup aku sebelum puasa dah penuh. Haha.

Korang kalau nak ke mana2 boleh checkout travel agen Adilareza ni. Perjalanan smooth je dengan dorang and harga berpatutan. Dorang dah biasa handle warga emas, memang tiptop. Tak perlu nak risau apa. Ni no agen dia 016-310 5780

Apart of susah makanan halal and makanan halal agak mahal, Vietnam best sebab shopping murah haha. Dalat besttt! Nyaman je rasa sepanjang dekat sana, nyaman badan dan jiwa. Kalau ada rezeki nak repeat, tapi nak ke Sapa dulu kalau ada rezeki. Doakan heheh.

8 comments:

  1. Replies
    1. Betul, boleh la plan ke sana utk tengok sendiri hehe

      Delete
  2. insyaAllah :D jika diberi keizinan olehNya.. ameeennn

    ReplyDelete
  3. Seruuuuu kak Nad 😍. Betul lah saya jadi nak ke Vietnam saja December nanti. Drpd Bangkok dah boring sering sangat kesana 😂.

    Kalo ke Vietnam, saya tuh teringin Dalat, SA pa dan Hoi An. SA pa Krn daerah tertinggi dan dia sejuk, Dalat Krn kota bunga, hoi an Krn saya nak coba coconut boat, yg nantinya digoyang berpusing gila sama owner perahu 🤣🤣. Saya liat di you tube. JD yg naik hrs pegangan supaya tak jatuh ke air hahahaha seruuu.

    Tapi sand dune yg Kaka coba saya ingin juga 😍. Yg ekstreme pokoknya hrs saya coba lah.

    Penjual di Ben than market memang lah sombong 😅.

    Saya ingat trakhir kesana suami saya bargain harga. Memang rendah , tapi kan wajar kalo kita mulai dari harga paliiing rendah, lalu meningkat kan. Eh si seller malah marah dan bilang, 'you crazy' 🤣🤣. Tak jadi kami beli. Cari penjual lain yg ramah lah 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalat pun sejuk bagi saya yang tak tahan sejukkk haha. And teringin jugak ke SAPA, mungkin next year coz katanta tahun ni masih banyak construction sedang berlaku di sana. Coconut boat berpusing gila? Aduhh boleh migrain tu hahaha

      Sand dune tidak extreme sangat tapi wajib cuba! Seronokk!

      Tak faham kenapa penjual harus jadi sombong? bukan kah kena ramah supaya boleh tarik pembeli? haha

      Delete
  4. Eh? Macam mana uncle tak tau sana ada padang pasir?
    Ketinggalan bas teruk ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha just small one. saya pun baru tauuu

      Delete

Thank you for your time reading my experiences and thoughts.

If you have any inquiries that need urgent reply, kindly email to nadiaroslan261@gmail.com

Awesome!